Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Sultan puji pendirian Anwar tak iktiraf LGBT, negara sekular
Diterbitkan:  Mar 6, 2023 4:27 PM
Dikemaskini: 9:10 AM

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah memuji pendirian perdana menteri yang tidak mengiktiraf  golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dan konsep negara sekular.

"Baru-baru ini beta telah membaca petikan akhbar berkaitan ketetapan dasar kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang jaminan untuk tidak mengiktiraf golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dan konsep negara sekular," titah baginda. 

Titah baginda, jaminan itu bertepatan dan kena pada waktunya bagi memberi keyakinan kepada rakyat bahawa kerajaan serius memelihara prinsip Islam berteraskan aliran Ahli Sunnah Wal Jamaah. 

Anwar selepas kira-kira sebulan setengah menjadi perdana menteri memberi jaminan bahawa golongan LGBT, konsep negara sekular dan ideologi komunis tidak akan diiktiraf oleh pentadbirannya.

Anwar Ibrahim

Bercakap dalam program khas RTM pada 7 Januari, Anwar berkata perkara itu hanya dibangkitkan pihak tertentu yang cuba menyebarkan perkara tidak benar.

Dia juga menyaman Pesuruhjaya PAS Perak Razman Zakaria yang mengaitkannya dengan agenda LGBT semasa kempen pilihan raya umum lalu.

Saman fitnah itu bagaimanapun selesai apabila Razman menarik balik kenyataan, memohon maaf secara terbuka di Mahkamah Tinggi Taiping dan berjanji tidak akan mengulanginya.

Dalam titah di Istana Melawati, Putrajaya, baginda juga menyeru sokongan semua pihak kepada usaha mendaulatkan Islam dan memperkasakan Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MKI) serta meletakkan pentadbiran institusi Islam persekutuan pada landasan sepatutnya.

"Wakil-wakil di negeri masing-masing juga hendaklah mengusulkan apa-apa cadangan yang telah dilaksanakan di peringkat negeri yang sesuai dikongsikan untuk kepentingan bersama bagi negara kita dan umat Islam. 

"Beta mengharapkan dengan bermulanya lembaran baharu MKI ini, kita semua mampu berjalan seiring dengan semangat dan mentaliti yang baharu, membawa perubahan yang baik dalam usaha mendaulatkan Islam di Malaysia," titah Sultan Sharafuddin.  

Ketika Mesyuarat Majlis Raja-Raja yang ke-258 tahun lepas, Sultan Sharafuddin dipilih sebagai pengerusi MKI untuk tempoh dua tahun.

Sebelum ini, jawatan itu disandang perdana menteri bermula dengan perdana menteri pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Sementara itu, Bernama melaporkan baginda berharap mesyuarat MKI ke-69 yang dipengerusikan baginda hari ini akan menjadi titik tolak dalam usaha mengembalikan peranan mentadbir agama Islam kepada pihak yang berhak. 

Sultan Selangor, yang julung kali mempengerusikan mesyuarat majlis itu sejak dipilih sebagai pengerusi MKI tahun lepas, berharap agar semua pihak menghormati peruntukan dalam perlembagaan yang menjamin hak dan kuasa raja-raja.

"Beta yakin dengan bermulanya lembaran baharu ini, Majlis Raja-Raja sebagai suara raja-raja pemerintah di Malaysia dapat memainkan peranan sewajarnya untuk memajukan pentadbiran Islam di peringkat persekutuan dan membolehkan hubungan yang lebih akrab dengan negeri-negeri, selari dengan lunas-lunas perlembagaan," titah baginda.

Anwar yang juga timbalan pengerusi MKI dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na'im Mokhtar turut hadir.

Lihat Komen
ADS