Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Firma import telur mengaku telefon Wee
Diterbitkan:  Mar 17, 2023 8:43 PM
Dikemaskini: 12:49 PM

Pengimport telur J&E Advanced Tech Sdn Bhd mengaku bahawa mereka menghubungi Presiden MCA Wee Ka Siong tetapi menafikan pernah membuat sebarang ancaman.

Ini selepas Wee mengadakan sidang akhbar di parlimen semalam dan membentangkan tangkap layar ID pemanggil yang menelefonnya untuk menyelesaikan pertikaian isu telur import, mendakwa pemanggil itu ahli perniagaan kontroversi Deepak Jaikishan.

Syarikat itu mendakwa gesaan hanya dibuat untuk meminta Ahli Parlimen Ayer Hitam menarik balik kenyataannya mengenai import telur dari India.

“Wee menggunakan isyarat baik kami untuk mendakwa kami mengugutnya melalui telefon.

"Ini bukan sahaja tidak benar tetapi tidak logik kerana kami memulakan gesaan untuk memberinya peluang untuk membetulkan pembohongan yang dibuatnya tanpa dikenakan hukuman di parlimen," dakwa syarikat itu.

J&E memetik dua dakwaan daripada Wee sebagai rekaan; bahawa telur yang diimport itu akan mengambil masa empat minggu untuk sampai ke Pelabuhan Klang dari Pelabuhan Chennai di India dan telur itu dijual pada harga 50 sen pada harga borong.

Syarikat itu menafikan kedua-dua dakwaan dan cuba menyaman ahli parlimen itu tetapi tidak dapat berbuat demikian kerana selaku ahli Dewan Rakyat, Wee kebal daripada tindakan undang-undang kerana membuat kenyataan di parlimen.

"Sekarang dia telah diberikan surat imuniti ini, kami tiada harapan (menyamannya)," kata syarikat itu.

Pertikaian panggilan telefon ini menjadi espisod terbaru dalam "isu telur" yang telah berlarutan selama berbulan-bulan melibatkan Wee, Deepak, syarikat J&E dan juga bekas ahli parlimen Gombak Azmin Ali.

Pada 15 Mac, Wee menuduh Deepak memetik nama Pejabat Perdana Menteri (PMO) semasa menelefonnya.

Pada hari yang sama, Deepak menafikan dakwaan Wee, termasuk mempunyai sebarang hubungan dengan J&E.

PMO juga telah mengeluarkan amaran keras tindakan akan diambil kepada mereka yang menyalahgunakan nama pejabat itu untuk agenda peribadi mereka.

Pada 22 Feb, Wee memberitahu Dewan Rakyat bahawa kerajaan harus menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pengeluar telur tempatan dan bukannya mengimport telur dari India - yang menurutnya lebih mahal dan saiznya lebih kecil.

J&E ialah syarikat tunggal yang dibenarkan Putrajaya mengimport telur dari India semasa kekurangan bekalan telur tempatan.

Lihat Komen
ADS