Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kes Dr M saman fitnah RM150 juta: Anwar akan masukkan kehadiran

Perdana Menteri Anwar Ibrahim semalam memfailkan akan memasukkan kehadiran dalam saman fitnah RM150 juta terhadapnya oleh bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Di bawah undang-undang kes sivil, pengerusi PH sebagai defendan akan memfailkan pernyataan pembelaan terhadap tindakan undang-undang oleh bekas pengerusi Gerakan Tanah Air (GTA).

Peguam Ahli Parlimen Tambun Alliff Benjamin Suhaimi mengesahkan dengan Malaysiakini pagi ini bahawa memorandum itu difailkan di Mahkamah Tinggi di Shah Alam petang semalam.

Peguam itu menambah bahawa hari ini mereka telah menyampaikan salinan memorandum kepada pasukan peguam Mahathir.

Malaysiakini telah menghubungi pasukan peguam bekas perdana menteri itu dari firma guaman Law Practice of Rafique untuk mendapatkan maklum balas mengenai perkara itu.

Di bawah undang-undang sivil, Anwar mempunyai 14 hari dari tarikh kehadirannya untuk memfailkan pernyataan pembelaannya terhadap saman sivil Mahathir.

Pada 3 Mei, bekas ahli parlimen Langkawi itu memfailkan saman terhadap Anwar berhubung dakwaan bekas perdana menteri itu mengumpul kekayaan untuk kekayaan peribadi semasa berkuasa.

Tindakan sivil itu atas ucapan dasar presiden PKR pada kongres kebangsaan khas parti itu pada 18 Mac.

Melalui tuntutan mahkamah itu, plaintif mendakwa, antara lain, bahawa Anwar membuat kenyataan tidak benar dan tidak berasas dengan niat untuk menimbulkan persepsi negatif terhadapnya.

Mahathir juga mendakwa kenyataan itu bukan sahaja merosakkan imej dan reputasinya tetapi turut memalukan dirinya serta ahli keluarganya.

Mahathir menegaskan bahawa anak-anaknya berjaya dalam dunia perniagaan tanpa campur tangan atau sebarang penyalahgunaan kuasa olehnya sebagai perdana menteri ketika itu.

Plaintif menuntut ganti rugi am RM50 juta dan ganti rugi teladan RM100 juta.

Mahathir memohon perintah mahkamah agar Anwar mengeluarkan permohonan maaf bertulis dan penarikan serta-merta dakwaan itu.

Plaintif juga menuntut faedah tahunan lima peratus ke atas ganti rugi yang diberikan untuk dikira dari tarikh memfailkan tindakan sivil sehingga penyelesaian penuh pembayaran pampasan, kos, dan apa-apa relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Saman fitnah itu ditetapkan untuk pengurusan kes melalui sidang video di hadapan Mahkamah Tinggi di Shah Alam pada 31 Mei.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS