Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Menantu Muhyiddin, peguam dikenakan notis merah Interpol
Diterbitkan:  Aug 25, 2023 11:05 AM
Dikemaskini: 3:05 AM

Menantu Muhyiddin Yassin dan seorang peguam telah diletakkan dalam senarai notis merah Polis Antarabangsa (Interpol) kerana dikehendaki Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurut Utusan Malaysia, perkara ini disahkan oleh Ketua Polis Negara Razarudin Husain.

“Ya,sudah. Tindakan notis merah dikenakan terhadap mereka," katanya kepada akhbar harian itu.

Dua individu itu ialah Muhammad Adlan Berhan, yang berkahwin dengan anak Muhyiddin, Nabilah, dan Mansoor Saat, seorang peguam dan tokoh penting dalam NERS Sdn Bhd.

SPRM mendakwa mereka dikehendaki berhubung projek yang melibatkan pendaftaran dan penyimpanan maklumat biometrik untuk pekerja asing. Kedua-duanya melarikan diri dari negara pada bulan Mei.

Utusan Malaysia memetik sumber tanpa nama yang mendakwa Muhammad Adlan meninggalkan negara ini melalui sempadan Johor Bahru.

“Dia dipercayai berlepas ke negara ketiga,” kata sumber itu.

Muhammad Adlan, melalui peguamnya, mengeluarkan kenyataan yang mendakwa dia menjadi sasaran secara tidak sah dan menyebabkannya menderita dan berada di ambang kehancuran dari segi kewangan.

Dia juga mendakwa bahawa akaun bank, baik peribadi mahupun yang dikaitkan dengan syarikatnya, telah dibekukan tanpa notis.

Bagi Mansoor, dia mendakwa bahawa dia menjadi mangsa penganiayaan politik.

Pada 2011, NERS Sdn Bhd telah dianugerahkan kontrak 12 tahun untuk memantau kemasukan warga asing ke Malaysia serta mengeluarkan Pas Lawatan (Pekerjaan Sementara) (PLKS).

Lihat Komen
ADS