Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Akmal pertahan cadangan larang warga asing beli beras tempatan
Diterbitkan:  Sep 17, 2023 9:34 PM
Dikemaskini: Sep 18, 2023 12:21 AM

Ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Saleh mempertahankan cadangannya untuk mengehadkan penjualan beras tempatan kepada rakyat Malaysia berikutan kenaikan harga yang didorong oleh kekurangan bekalan di pasaran.

Akmal menjelaskan bahawa isu ini bukan soal diskriminasi, dengan menyatakan keutamaan harus diberikan kepada rakyat Malaysia.

Dr Muhamad Akmal Saleh

"Betul pekerja asing pun bukan kaya raya, tetapi berbanding dengan komitmen mereka dengan rakyat Malaysia jauh berbeza.

"Mereka tinggal rumah sewa ramai-ramai, makan pun secara berjemaah, tiada perlu untuk membayar pinjaman kereta, pinjaman rumah, anak sekolah dan lain-lain lagi.

"Jika beras tempatan ini berlambak di pasaran tiada masalah, tetapi hari ni nak beli pun susah malah kita terpaksa berebut dengan mereka pula," katanya di Facebook hari ini.

Akmal menegaskan bahawa ini harus dianggap sebagai penyelesaian jangka pendek.

Pemimpin Umno itu membuat kenyataan ini sebagai menjawab kritikan daripada pengarah urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad (Mydin) Ameer Ali Mydin, yang berhujah bahawa cadangan Akmal tidak akan berkesan menangani masalah sedia ada.

Dalam laporan MalaysiaNow, Ameer menegaskan bahawa had yang dicadangkan itu akan merumitkan operasi dan memberi beban kerja yang lebih berat kepada kakitangan pasar raya dan kedai runcit, yang perlu mengesahkan setiap pembelian yang dibuat.

Ameer Ali Mydin

Beras putih tempatan dilaporkan kurang di pasaran selepas permintaan meningkat berikutan harga beras import yang dinaikkan.

Kenaikan harga beras import berlaku sebagai tindak balas terhadap larangan India terhadap eksport beras putih bukan basmati, yang menyumbang 40 peratus daripada eksport beras global, berikutan kenaikan harga domestik.

Putrajaya kemudian melaksanakan had pembelian 10 beg beras putih tempatan 10kg, iaitu 100kg setiap pelanggan.

Lihat Komen
ADS