Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Gaji faktor utama jururawat tempatan pindah ke negara lain

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, negara menghadapi penghijrahan jururawat Malaysia ke negara asing - dengan negara jiran Singapura sebagai destinasi kegemaran.

Menurut statistik Kementerian Kesihatan, bilangan kekosongan jawatan jururawat dalam sektor kesihatan awam negara meningkat sehingga 40 peratus dalam tempoh empat tahun lepas, sejak pandemik Covid-19.

Kementerian, dalam jawapan Parlimen bulan lepas, berkata terdapat 2,106 kekosongan jawatan jururawat pada 2020, dan jumlah itu meningkat kepada 2,224 pada 2021, 4,420 (2022), dan 6,896 pada 2023.

Beberapa jururawat yang dihubungi Malaysiakini mengaku mereka berpindah ke Singapura untuk bekerja bagi memperoleh gaji dan faedah yang lebih baik.

Norerani Karim, 43, bekerja selama 20 tahun sebagai jururawat di Malaysia, sebelum ke Singapura untuk bekerja di sebuah hospital di negara itu.

Dia mengakui bahawa pada mulanya sukar untuk meninggalkan keluarganya untuk bekerja di Singapura, tetapi dia meneruskannya kerana "memerlukan pekerjaan itu."

Norerani pernah bekerja syif enam hari di Malaysia, manakala di Singapura, dia komited untuk bekerja selama 40 jam seminggu, dan mendapat cuti dua hari seminggu.

Dia juga menyorot kepelbagaian di tempat kerja semasanya, selain pengurusan cemerlang dan kerja berpasukan yang kuat.

Dari segi pendapatan, Norerani berkata dia memperoleh antara SGD5,000 dan SGD5,000 sebulan, yang berjumlah antara RM17,593 dan RM21,102 - jumlah yang lumayan selepas mengambil kira kadar pertukaran mata wang.

Selain itu, Norerani juga menikmati bonus dwitahunan dan faedah perubatan.

Walaupun dia merindui rumahnya di tanah air, Norerani berkata ia akan mengambil sedikit masa sebelum dia mempertimbangkan untuk kembali.

Prospek yang lebih baik

Seperti Norerani, Nur Atiqah Mohd Idris, 30, juga tertarik bekerja di Singapura dengan gaji yang lumayan.

Dia akan ke Singapura bulan depan dan berkata langkah itu bermanfaat untuk kemajuan kerjayanya dan keluarganya.

Sudah sembilan tahun bekerja sebagai jururawat di sebuah hospital swasta di Selangor, Atiqah berkata, dia lebih banyak menghabiskan masa di tempat kerja berbanding di rumah.

"Saya percaya seseorang itu tidak sepatutnya berada dalam syarikat yang sama untuk masa yang lama, kerana ia akan melambatkan kemajuan kerjaya dan gaji," katanya kepada Malaysiakini.

Ibu kepada dua anak itu berkata dia bercadang untuk bekerja di negara itu selama dua tahun, sebelum mempertimbangkan untuk kembali jika menerima tawaran yang lebih baik untuk pulang ke tanah air.

Menurut Atiqah, dia menerima pekerjaan di Singapura berbanding tawaran serupa di Arab Saudi.

"Terdapat banyak kekosongan di Singapura, dan mereka membayar hampir sama, atau lebih tinggi daripada Arab Saudi," katanya.

'Tawarkan insentif yang lebih baik'

Menurut laporan Utusan Online hari ini, purata gaji jururawat Malaysia, pada RM1,800, adalah antara yang terendah di rantau Asean - hanya dikalahkan oleh negara seperti Laos (RM973.34), Myanmar (RM1,182), dan Indonesia (RM1,400).

Memetik statistik 2022 daripada Worldatlas.com, laporan itu berkata kadar itu lebih rendah daripada negara seperti Kemboja, Vietnam dan Filipina, yang mempunyai ekonomi yang lebih kecil daripada Malaysia.

Brunei dilaporkan negara dengan gaji terbaik untuk jururawat, dengan purata gaji RM10,752, diikuti Singapura dengan RM8,777.

Presiden Kesatuan Jururawat Malaysia (MNU), Saaidah Athman mencadangkan kerajaan menawarkan insentif yang lebih baik agar jururawat bertahan lebih lama dalam industri perubatan tempatan.

"Kerajaan Singapura menawarkan insentif dan dana untuk mengekalkan jururawat asing di negara mereka. Malaysia harus melakukan perkara yang sama dan memberi ganjaran kepada jururawat yang berkhidmat lama sebagai tanda penghargaan," katanya.

Menurutnya, nisbah jururawat kepada pesakit negara berada pada 1:300 - jauh lebih tinggi daripada 1:200 yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Dia berkata ini adalah masalah serius yang perlu ditangani segera.

Sementara itu, Presiden Persatuan Perubatan Malaysia Dr Azizan Abdul Aziz menasihatkan kerajaan untuk memberi tumpuan kepada meningkatkan kebajikan pekerja penjagaan kesihatan dan keseimbangan kehidupan kerja bagi memartabatkan kualiti sektor kesihatan awam.

"Adalah penting untuk menaikkan gaji jururawat dan memastikan mereka menerima elaun yang sesuai untuk mengekalkan mereka yang berkhidmat dalam sistem penjagaan kesihatan awam kami," katanya seperti dipetik The Sun.

Lihat Komen
ADS