Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
AS pantau pemindahan minyak dari kapal ke kapal di perairan Malaysia

Setiausaha Perbendaharaan AS untuk Keganasan dan Perisikan Kewangan Brian Nelson mendedahkan bahawa pasukan keselamatan negara itu memantau pemindahan minyak dari kapal ke kapal (STS) di perairan Malaysia.

Bercakap kepada pengamal media Malaysia, dia tidak memberi perincian tetapi mengetengahkan sebab lawatannya ke rantau ini dari 6-9 Mei

“Saya hanya akan mengatakan bahawa kita telah melihat dan kita telah mewar-warkan semacam panduan kepada sektor marin (Malaysia) tentang jenis perkhidmatan yang mereka ceburi.

“Ini adalah pemindahan dari kapal ke kapal, terutamanya apabila ia berlaku pada waktu malam, yang kita lihat dari semasa ke semasa.

"Ia direka untuk mengaburkan asal usul komoditi, dalam kes ini, minyak Iran," kata Nelson.

Dia berkata bahawa salah satu perkara yang dia benar-benar ingin ketengahkan ialah keperluan untuk mengetengahkan panduan itu kepada pengendali utama yang akan menyediakan perkhidmatan sedemikian untuk menyokong pemindahan dari kapal ke kapal ini.

“Jadi itu seperti pentadbir pelabuhan, syarikat kapal tunda dan kemudian semua infrastruktur yang agak mahal yang diperlukan untuk melakukan perkara ini.

“Dan penanda biasa yang kita lihat adalah seperti apabila mereka mematikan peranti lokasi mereka dan apabila mereka cuba mengaburkan nama kapal.

“Atau mereka memalsukan dokumen kritikal mengenai komoditi yang dikeluarkan.

“Jadi kami sedang memaklumkan industri tentang amalan ini.

“Kami pastinya akan memasuki bidang kuasa di mana kami bimbang dan jika Iran terlibat dalam pemindahan dari kapal ke kapal, kami ingin memastikan bahawa kami melakukan segala yang kami mampu untuk memberi amaran kepada kedua-dua ancaman tetapi juga kepada jenis langkah pengurangan kritikal yang boleh dan harus diambil oleh setiap pemain industri untuk mengelakkan jenis amalan tersebut daripada berterusan," katanya.

Nelson berkata bahawa pasukannya telah melihat peningkatan yang membimbangkan dalam percubaan oleh Iran dan proksinya, termasuk Hamas untuk mengumpul dan memindahkan wang di rantau itu.

“Sungguh mengerikan bahawa mereka akan cuba mengeksploitasi curahan sokongan yang boleh difahami untuk rakyat Palestin untuk menyedut wang untuk keganasan dan mencetus ketidakstabilan.

“Sebaliknya, kami menggesa semua pihak yang ingin menyokong bantuan kemanusiaan di Gaza, yang merupakan tujuan yang sangat penting, untuk berbuat demikian melalui sumber-sumber amal yang berwibawa untuk memastikan ia tidak dialihkan,” katanya.

Dia menambah bahawa salah satu cara utama rejim Iran mengumpul wang untuk menyebarkan keganasan dan ketidakstabilan adalah melalui penjualan minyak haram kepada pembeli di Asia Timur.

"Kebanyakan penghantaran ini merentasi perairan sekitar Malaysia dan dimuatkan ke atas kapal yang diragui kesahihannya yang mungkin juga menimbulkan risiko alam sekitar dan keselamatan yang besar.

"Kami amat mengambil berat tentang sesiapa sahaja yang menyediakan perkhidmatan kepada kapal berkenaan, terutamanya mereka yang menjalankan pemindahan minyak haram dari kapal ke kapal, kerana gerakan berisiko ini boleh membawa kepada kemalangan atau tumpahan minyak yang mengancam pantai walaupun ia berlaku di perairan antarabangsa," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS