Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Adegan eksplisit dalam filem penting untuk penceritaan - Pembikin filem

Walaupun beberapa penonton berasa tidak begitu selesa dengan adegan tertentu dalam filem dan drama tempatan, mereka yang bekerja dalam industri percaya bahawa ia penting dalam penceritaan.

Namun, mereka menekankan penggambaran seperti itu perlu diuruskan dengan pertimbangan yang sewajarnya.

Baru-baru ini, sebuah stesen TV tempatan berkongsi ciapan di X (yang kini telah dipadamkan) menunjukkan klip pendek adegan rogol yang didakwa dari drama baru mereka.

Pengarah dan pelakon, Megat Shahrizal percaya walaupun terdapat perbezaan dalam kandungan Timur dan Barat, adegan eksplisit dapat meningkatkan cerita.

Sebagai contoh, dia merujuk kepada adegan rogol dalam siri HB Game of Thrones, yang menurutnya membantu membentuk watak dari episod pertama hingga musim ketiga.

"Adegan itu, khususnya, membantu untuk (membangunkan) watak," katanya.

Megat juga menyebut tentang filem aksi tempatan terbaru, Sheriff, yang memaparkan rasuah dalam pasukan polis.

Dia berkata kandungan seperti itu mungkin telah mendedahkan "sisi gelap" tetapi percaya ia akan membantu menyembuhkan "penyakit" dalam masyarakat.

"Bagi saya, mendedahkan sisi gelap tidak masuk akal (dalam filem dan drama) kerana bagaimana kita sepatutnya merawat ‘penyakit’ tanpa mendedahkannya?" katanya kepada Malaysiakini.

Pemain industri lain seperti pengarah Nadia Khan dan pelakon Ellie Suriaty Omar bersetuju bahawa adegan yang dimasukkan boleh membantu menggerakkan cerita ke hadapan.

Namun, Nadia menekankan bahawa niat pembuat filem harus menunjukkan realiti, bukan hanya untuk mencuri perhatian atau menjadi bahan perbualan semata-mata.

Dia menambah semua perkara termasuk kesan setelah adegan yang digambarkan, mesti diuruskan secara profesional jika ia perlu.

"Yang paling penting adalah pembuatan adegan itu mesti dilakukan secara profesional, termasuk kesannya selepas itu, seperti temu bual, dan tidak hanya dibuat untuk tujuan kontroversi semata-mata," katanya.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS