Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PAS: Kabinet usaha lemahkan Najib
Diterbitkan:  Mar 18, 2008 3:58 PM
Dikemaskini: 8:33 PM

PAS menganggap kabinet baru Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hanya menaikkan kumpulan yang menyokong dirinya sendiri dan pada waktu yang sama mengetepikan sokongan kumpulan pro-timbalannya Datuk Seri Najib Razak.

"Kabinet (ini) untuk menyelamatkan kedudukan politik beliau sebagai PM dan Presiden Umno," kata presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Dalam kenyataannya hari ini, beliau menambah, "mereka yang dikira rapat dengan Najib telah dicantas."

hadi awang 00 Beliau juga mendakwa kabinet yang diumumkan tengah hari tadi "turut dianggotai oleh tokoh-tokoh yang moral dan kebersihannya sangat diragukan oleh rakyat".

"Abdullah jelas tidak mengambil iktibar daripada kemerosotan sokongan rakyat," katanya, dengan menambah barisan kabinet 2008 akan terus mengulangi kesilapan dan kelemahan Perdana Menteri seperti penggal lepas.

Sementara DAP pula menyifatkan barisan menteri Abdullah itu sebagai menyampaikan "isyarat bercampur-campur" antara kesediaan untuk melakukan perubahan dengan kelemahan sedia ada.

Mengalu-alukan pelantikan peguam terkenal dan bekas ketua bahagian Umno Datuk Mohd Zaid Ibrahim sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk mengendalikan reformasi perundangan dan badan kehakiman, Lim berkata komitmen itu "sudah terlambat".

Pelantikan beliau memberi makna jika diikuti dengan reformasi perundangan yang berdampak luas, ujar ketua pembangkang berpengalaman itu.

"Masa tidak menyebelahi kabinet baru ini," katanya.

"Tsunami politik pada 8 Mac tidak mengizinkan kabinet ini kemewahan untuk berbulan madu seperti lazim sesebuah kabinet baru seperti tempoh 100 hari untuk sesebuah kerajaan baru."

Tambah Lim, pelantikan ketua penerangan Umno Tan Sri Muhammad Mohd Taib bertentangan dengan janji-janji Perdana Menteri untuk mewujudkan kerajaan bersih dan amanah.

Mesej jelas rakyat pada pilihanraya umum baru-baru ini, kata Lim, ialah reformasi politik bermakna yang selalu tertangguh sejak 50 tahun mencapai kemerdekaan.

Barisan kabinet baru mempunyai masa tidak sampai dua bulan sebelum Dewan Rakyat bersidang pada Mei ini untuk mengemukakan saranan reformasi menyeluruh seperti tuntutan pengundi, kata Lim.

ADS