Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images

Hasrat JDT untuk mengulangi pencapaian gemilang seperti musim lalu tidak kesampaian apabila mereka tunduk 1-3 kepada Bengaluru FC di separuh akhir kedua Piala AFC, sebentar tadi.

Secara agregatnya, skuad Harimau Selatan dikecewakan dengan keputusan 2-4 kepada kelab dari India itu.

Pada aksi di Stadium Sree Kanteerava, Bangalore itu, anak buah Mario Gomez turun tanpa beberapa pemain utama khususnya dua penyerang import mereka.

Ketiadaan Juan Martin Lucero dan Jorge Pereyra Diaz dilihat memberi tekanan di posisi serangan JDT.

Nampak tempo permainan tenang dan berhati-hati menjadi rentak kedua-dua pasukan pada awal 45 minit pertama.

Percaturan taktikal dilihat didominasi pasukan tuan rumah yang banyak mengatur corak serangan di bahagian tengah dan sisi padang.

Namun, JDT tampil mengejutkan penyokong Bengaluru di minit ke-11 melalui tandukan kapten Safiq Rahim.

Rembatan kencang Safee Sali gagal ditangkap kemas penjaga gol lawan menyebabkan bola muntah sebelum tandukan Safiq meletakkan JDT di depan dengan skor 1-0.

Sedikit kelegaan buat Gomez, malah beberapa percubaan bahaya dicipta Bengaluru menyaksikan penjaga gol JDT, Izham Tarmizi bertindak cemerlang mempertahankan kubu pelawat.

Bengaluru lebih padu

Antaranya di minit ke-27 menyaksikan Izham menafikan beberapa kali percubaan Bengaluru melalui bola yang berpunca dari tendangan sudut.

Bagaimanapun, pasukan tuan rumah berjaya menyamakan kedudukan melalui kapten mereka Sunil Chhetri di minit ke-40 yang menanduk kemas tendangan penjuru rakan sepasukan menjadikan keputusan 1-1 untuk babak masa pertama.

Kembali dari bilik persalinan untuk separuh masa kedua, Bengaluru semakin mempamerkan kehebatan mereka dengan menguasai permainan.

Di pihak JDT pula, gerakan disusun menjadi serba tidak kena terutamanya di bahagian serangan yang diketuai Safee apabila dia dikekang hebat pertahanan lawan.

Bahagian pertahanan Harimau Selatan juga ternyata kurang ampuh dan gagal membaca gerakan khususnya kelincahan kelibat pemain tengah Bengaluru, Eugeneson Lyngdoh dan Chhetri sendiri.

Minit ke-67, Chhetri tampil meletakkan pasukannya di depan melalui satu rembatan cantik dari luar kotak penalti sekali gus menewaskan Izham.

Ketika perlawanan semakin ke penghujung JDT cuba mengimbangi serangan dengan beberapa percubaan, tetapi ternyata Bengaluru lebih sempurna.

Mereka menggempur benteng pertahanan JDT dengan asakan demi asakan dan meraih gol ketiga sebelum mengesahkan tempat ke saingan akhir Piala AFC 2016.

Juan Antonio menyambut baik hantaran sepakan bebas Lyngdoh untuk melepasi kawalan Izham pada minit ke-75 sekali gus menutup peluang JDT bangkit mempertahankan kejuaraan mereka musim lalu.

Lihat Komen
ADS