Paling Popular
Terkini
mk-logo
Sukan
Tiada bola sepak dalam Belanjawan Selangor 2017?
Diterbitkan:  Nov 1, 2016 1:33 PM
Dikemaskini: 5:42 AM

Berbeza dengan tahun lalu, Belanjawan Selangor 2017 dilaporkan tidak menyediakan perbelanjaan bagi pembangunan sukan bola sepak dan perkara itu juga dikatakan tidak disentuh oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Dalam pembentangan Belanjawan Selangor 2017 di Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam, sebanyak RM14 juta peruntukan disediakan bagi menaik taraf infrastruktur sukan sedia ada serta program pembangunan sukan di bawah Majlis Sukan Negeri Selangor (MSNS).

Selain itu, peruntukan yang dibentangkan seperti pelancongan sukan (tidak dinyatakan peruntukan), persediaan Sukma 2018 sebanyak RM3.35 juta, insentif kepada atlet Paralimpik, Muhammad Ziyad Zolkefli sebanyak RM550,000 dan RM2 juta bagi penganjuran kejohanan Le Tour de Selangor.

Secara keseluruhnya, peruntukan berjumlah RM19.9 juta dicadangkan Mohamed Azmin untuk perbelanjaan sektor sukan pada tahun depan.

Justeru itu, apa yang berlaku kepada bola sepak yang selalunya diutamakan oleh kerajaan negeri? Atau adakah penstrukturan semula bola sepak negeri sudah dirancang melalui penswastaan?

Jika dibandingkan dengan tahun lalu, Kerajaan Selangor menyumbang dana sebanyak RM23 juta untuk memajukan bola sepak negeri termasuk membangunkan Akademi Merah Kuning.

Selain itu, sejumlah RM5 juta juga disumbangkan kepada Persatuan Bola sepak Selangor (FAS) dalam usaha memajukan sukan berkenaan.

Mohamed Azmin melalui ucapannya berkata, kerajaan negeri akan memberikan perhatian terhadap pelancongan sukan melalui penciptaan dan penganjuran acara yang menarik penyertaan masyarakat dunia.

Katanya, kerajaan negeri bercadang meluaskan skala program pelancongan sukan dengan penganjuran Selangor International Eco-Challenge dengan memasukkan acara sukan lain seperti Marathon Sungai Klang pada tahun depan.

"Industri sukan merupakan antara sektor ekonomi yang mampu mencipta peluang pekerjaan dan pulangan ekonomi kepada negeri.

"Sebagai sebuah negeri maju, Selangor harus segera menjadi peneraju pembangunan industri sukan yang profesional dan mampu bersaing di arena sukan dunia," katanya dipetik dari teks penuh ucapan Bajet Selangor 2017.

Sehubungan itu, Malaysiakini sedang mendapatkan reaksi Exco Belia dan Sukan Selangor Amirudin Shari merangkap pengurus bola sepak Selangor untuk penjelasan lanjut.

Lihat Komen
ADS