Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Tokoh terpilih terajui FAM diketahui 25 Mac depan

Teka-teki siapa yang bakal menjadi Presiden FAM bakal terjawab pada 25 Mac tahun depan apabila pemilihan jawatankuasa baru untuk penggal 2017-2021 diadakan.

Biarpun Pengerusi Jawatankuasa Integriti FAM Tan Sri Aseh Che Mat kini menjadi nama terbaru dikaitkan dengan jawatan itu, Timbalan Presiden FAM Datuk Seri Afandi Hamzah berkata, anggota gabungan boleh memikirkan nama yang mahu dicalonkan.

"Sekarang ini anggota gabungan boleh memikirkan siapa wakil mereka. Kita serahkan kepada mereka," katanya selepas Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif (Exco) FAM di Wisma FAM di Kelana Jaya.

Menurutnya pencalonan perlu dikemukakan selewat-lewatnya 23 Januari depan dan senarai akhir pencalonan akan disahkan pada 20 Februari.

"FAM mempunyai 19 anggota gabungan dengan masing-masing diwakili dua wakil dan satu undi daripada persatuan jurulatih menjadikan jumlah keseluruhan undi adalah 39.

"Barisan exco sedia ada tidak boleh menjadi perwakilan kepada anggota gabungan dan membuat pemilihan.

"Segala keputusan berdasarkan undian anggota gabungan pada sesi pemilihan bagi penggal baru," katanya sambil menambah pemilihan jawatankuasa baharu itu dibuat sempena kongres tahunan ke-53 badan induk bola sepak tersebut.

Sementara itu, mengenai perkembangan isu pemacu pena yang kononnya mempunyai rekod gejala rasuah dan FAM, Afandi berkata selepas meneliti laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, tiada unsur rasuah yang timbul melainkan maklumat mengenai perkara teknikal FAM sahaja.

"Kita menerima maklumat tentang pemacu pena itu, kita juga dimaklumkan laporan tersebut menyentuh tentang perkara teknikal berkaitan dengan ringkasan pembangunan belia dan pendidikan kejurulatihan. Tiada unsur-unsur lain," katanya.

Sebelum itu, pemilik kelab Johor Darul Ta'zim, Tunku Ismail Sultan Ibrahim mendakwa mempunyai pemacu pena yang tersimpan perbuatan rasuah sejak 30 tahun lepas membabitkan pegawai FAM dan ketirisan penjualan tiket perlawanan akhir Piala FA dan Piala Malaysia, yang dikatakan diperoleh daripada orang dalam.

Selain itu, Afandi berkata jawatankuasa undang-undang FAM memperkenalkan peraturan baharu dalam pengurusan pemain yang dikenali sebagai peraturan perantara yang akan berkuat kuasa musim depan.

"Kita akan membenarkan mana-mana pihak mewakili pemain sama ada secara lantikan individu atau lantikan peguam bagi menguruskan kontrak pemain.

"Perantara ini perlu mendaftar dengan FAM dan tertakluk pada syarat yang kita telah tetapkan, setakat ini seramai 15 perantara berdaftar dengan FAM," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS