Paling Popular
Terkini
mk-logo
Sukan
Ronaldo tempat ketujuh, Neymar paling berharga
Diterbitkan:  Jan 17, 2017 1:06 PM
Dikemaskini: 5:16 AM

Di sebalik kejayaan di atas padang dan anugerah di pentas, bintang bola sepak Portugal, Cristiano Ronaldo kini hanya berada di kedudukan ketujuh dalam kategori pemain paling berharga di Eropah.

Menurut satu kajian dilakukan CIES Football Observatory, pemenang Ballon d'Or dan pemain terbaik Fifa 2016 itu kini bernilai 111 juta pound sterling (£).

Pengkaji yang terdiri daripada ahli akademik menyenarai 10 pemain yang mempunyai nilai £100 juta ke atas dan pemain paling tinggi nilainya menjadi milik bintang Brazil, Neymar.

Penyerang kelab Barcelona itu dinilai berharga kira-kira £216 juta turut mengatasi rakan sepasukan Lionel Messi di posisi kedua dengan nilai £149 juta.

Paul Pogba dari Manchester United berada di kedudukan ketiga dengan nilai £136 juta mengatasi Antoine Griezmann dari Atletico Madrid (£132 juta) di posisi keempat dan pemain Barcelona, Luis Suarez kedudukan kelima (£127 juta).

Sementara itu, pemain England yang berada dalam senarai itu adalah dua pemain Tottenham, Harry Kane dengan nilai £122 juta dan Dele Alli (£96 juta).

Penilaian terhadap 10 pemain paling berharga itu dibuat menggunakan algoritma nilai pemindahan.

Ia dibuat berdasarkan pengiraan nilai dengan menggunakan beberapa kriteria yang merangkumi karektor, prestasi usia dan tempoh kontrak.

Kajian turut menyenaraikan 42 pemain EPL dalam senarai 100 teratas termasuk pemain Chelsea, Eden Hazard (£ 89 juta), Anthony Martial dari Manchester United (£81 juta), Raheem Sterling, Manchester City, (£75 juta) dan Leicester City Jamie Vardy (£45 juta).

Pemain tengah West Ham, Michail Antonio berada di kedudukan ke-100 dengan nilai sebanyak £31 juta.

 

Lihat Komen
ADS