Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Terengganu disahkan kembali tersenarai sebagai laluan dalam perlumbaan basikal berprestij, Le Tour De Langkawi (LTdL) 2017, demikian diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri, Datuk Rozi Mamat.

Justeru, isu penarikan laluan negeri itu dalam peta LTdL 2017 yang tersebar di media sebelum ini dianggap selesai.

Selaras dengan pengumuman itu, kerajaan negeri bersetuju membantu pihak penganjur menaja keperluan logistik dan penginapan sepanjang perlumbaan itu di negeri ini, katanya pada sidang media di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif LTdL, Emir Abdul Jalal.

Sebelum ini, kerajaan negeri kecewa dengan keputusan penganjur untuk menggugurkan Terengganu meskipun kerajaan negeri banyak menyokong dan membantu LTdL termasuk memberi sumbangan bagi menjayakan perlumbaan tersebut.

Bagaimanapun kelmarin, pihak penganjur menarik balik pembatalan tersebut dan menyenaraikan kembali Terengganu dalam laluan perlumbaan itu.

Dalam pada itu, Emir berkata pihaknya akan berada di Terengganu bermula 18 Feb depan untuk pengenalan pasukan yang akan menyertai perlumbaan itu.

"Pelancaran dan pengenalan pasukan akan dilakukan secara langsung dan ini memberikan peluang kepada rakyat Terengganu untuk berjumpa dengan pelumba-pelumba profesional yang mereka minati," katanya.

Emir berkata pihaknya juga akan mempromosikan Tahun Melawat Terengganu 201 (TMT2017) di setiap negeri yang dilalui mereka sepanjang perlumbaan dari 22 Feb hingga 1 Mac ini.

Sebanyak 20 pasukan termasuk lima pasukan baharu dijangka menyertai perlumbaan itu yang menerima penyertaan dari negara Australia, Turki, Jepun dan Korea Selatan, katanya.

Mengikut jadual asal, LTDL 2017 akan melibatkan dua peringkat perlumbaan di Terengganu iaitu dari Kuala Berang ke Jertih, dan Jertih ke Grik.

-Bernama

Lihat Komen
ADS