Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Dua beradik sumbang emas dan gangsa Malaysia
Diterbitkan:  Aug 21, 2017 3:09 PM
Dikemaskini: 7:11 AM

Mohd Harrif Salleh dan abangnya Mohd Zamri masing-masing menghadiahkan pingat emas dan gangsa buat Malaysia dalam acara Kriterium Lelaki Sukan SEA Ke-29 Kuala Lumpur (KL2017) yang berlangsung di Dataran Putrajaya, Putrajaya, hari ini.

Dua beradik itu memberikan saingan mantap walaupun menerima asakan daripada pencabar seperti Vietnam, Thailand dan Indonesia.
Dengan kemenangan itu, Mohd Harrif mempertahankan emas acara itu yang diraihnya pada Sukan SEA Singapura 2015.

Pingat perak menjadi milik pelumba Thailand Thanawut Sanikwathi.

Ketiga-tiga mereka mencatatkan masa 59 minit 35 saat untuk menamatkan perlumbaan sembilan pusingan melibatkan jarak sejauh 45 kilometer. Keputusan tempat pertama, kedua dan ketiga dibuat berdasarkan "photo finish".

Pada pusingan pertama pertandingan skuad Kriterium negara bermula dengan tenang dan mengekori rapat kumpulan lain sebelum pelumba daripada Vietnam cuba menjarakkan diri pada pusingan keempat, meletakkan skuad negara di kelompok kedua.

Namun, kelompok peloton skuad negara berjaya mengekori rapat pelumba Vietnam terbabit sebelum memecut pada 100 meter terakhir pusingan dan berjaya meraih emas dan gangsa.

Dalam perlumbaan membabitkan 39 peserta, pelumba negara yang lain Anuar Manan menduduki tempat ke-10, Mohd Shahrul Mat Amin (31), Nur Amirull Fakhruddin Mazuki (37) dan Muhammad Adiq Husainie Othman (38).

-Bernama

Lihat Komen
ADS