Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Rogol: ASUM setuju jurulatih digantung tugas
Diterbitkan:  Oct 7, 2017 5:55 PM
Dikemaskini: 10:02 AM

Jurulatih yang didakwa merogol seorang atlet penerjun wanita digantung tugas manakala atlet terbabit pula dikecualikan daripada mengikuti sebarang program skuad kebangsaan sehingga kes itu selesai.

Presiden Persatuan Renang Amatur Malaysia (ASUM) Datuk Seri Shahidan Kassim berkata keputusan itu dicapai dalam mesyuarat tertutup antara ASUM dan Majlis Sukan Negara hari ini.

“ASUM tidak boleh mengulas lanjut kerana boleh mengganggu siasatan polis. ASUM bersetuju dengan penggantungan tersebut,” katanya pada sidang media, di Kuala Lumpur hari ini.

Pada 1 Oktober lalu, satu laporan polis dibuat terhadap jurulatih warga China berusia 35 tahun tersebut yang didakwa merogol seorang atlet penerjun wanita dalam kejadian 26 September di Kompleks Sukan Bukit Jalil, di Kuala Lumpur.

Jurulatih itu ditangkap pada 2 Oktober dan kes disiasat menurut Seksyen 376 Kanun Keseksaaan. Lelaki itu kemudian ditahan reman selama lima hari sehingga hari ini sebelum dilanjutkan lagi sehingga 11 Oktober ini.

Menurut Shahidan mesyuarat selama dua jam itu turut membincangkan perkembangan seorang atlet terjun yang juga pemegang pingat emas Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 yang dilaporkan gagal ujian doping.

Keputusan awal ujian doping tersebut mendapati atlet terbabit mengambil bahan terlarang jenis sibutramine yang kebiasaannya terdapat dalam produk pelangsingan badan.

“Sebarang nama dan pengenalan atlet tersebut pihak ASUM tidak dapat dedahkan mengikut peraturan yang ditetapkan oleh Agensi Anti Doping Dunia (WADA),” katanya.

-Bernama

Lihat Komen
ADS