Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Sukan
‘Mengapa ada kain rentang ‘haters’ bila lagu Kedah dimainkan’
Diterbitkan:  Nov 6, 2017 7:46 PM
Dikemaskini: 11:53 AM

Pemuda Umno Kedah tidak berpuas hati dengan tindakan penyokong JDT pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2017, Sabtu lalu yang memaparkan kain rentang gergasi tertulis perkataan 'haters'
ketika lagu rasmi negeri Kedah, Allah Selamat Sultan dimainkan sebelum sepak.

Ketuanya, Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin mempersoalkan mengapa penyokong JDT dibenar membentangkan kain yang memaparkan kata-kata provokasi itu di Stadium Shah Alam.

"Benar, perkataan haters itu boleh ditujukan kepada sesiapa saja tetapi kami mempersoalkan mengapa mereka membentangkan kain rentang gergasi itu ketika lagu negeri dimainkan.

"Tindakan itu jelas menunjukkan niat tidak baik dan secara tidak langsung tidak menghormati keberangkatan Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah di pentas utama," katanya pada sidang media di Alor Setar, hari ini seperti dilaporkan Utusan Online.

Shaiful Hazizy berkata pihaknya hairan bagaimana kain rentang sebesar itu boleh melepasi kawalan keselamatan sedangkan terdapat undang-undang yang menghalang kain-kain rentang berbentuk provokasi daripada dibawa ke dalam stadium.

"Adakah terdapat keistimewaan atau ada pihak takut dengan individu tertentu hingga mereka boleh membawa kain rentang sebesar itu masuk ke stadium?" soalnya.

Perlawanan akhir Piala Malaysia 2017 itu pada awalnya menimbulkan sedikit kontroversi apabila Presiden FAM, Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang juga adalah Tunku Mahkota Johor membidas Pemuda Umno Kedah yang didakwa menjadi punca ramai penyokong Helang Merah gagal memperolehi tiket perlawanan.

Susulan itu, Tunku Ismail mengemukakan cadangan supaya pihak penganjur perlawanan menyediakan tambahan tiket sebanyak 1,000 kepada penyokong Kedah.

Perlawanan final mempertemukan pasukan Kedah dan JDT itu berakhir dengan keputusan mengecewakan penyokong skuad Helang Merah apabila tewas 0-2.

Lihat Komen
ADS