Paling Popular
Terkini
mk-logo
Sukan
MB terharu atlet Sukma pamer semangat perpaduan
Diterbitkan:  Sep 16, 2018 11:06 PM
Dikemaskini: 3:10 PM

Atlet dan pegawai kontinjen Sukan Malaysia (Sukma) ke-19 perlu menggunakan perpaduan dibentuk sepanjang temasya sukan itu berlangsung sebagai platform untuk terus bersatu atas nama Malaysia.

Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu berkata biarpun atlet bertanding atas bendera negeri masing-masing, perkara paling penting adalah rakyat bernaung di bawah panji Jalur Gemilang yang menyatukan semua negeri di negara ini.

"Saya terharu apabila melihat atlet-atlet muda kita meneruskan tradisi perpaduan dalam kalangan masyarakat berbilang kaum. Inilah sebenarnya keunikan negara yang mempunyai perbezaan kaum, budaya dan agama adalah kekuatan menyatukan dan bukannya melemahkan rakyat di negara ini.

"Semangat perpaduan dan toleransi semestinya sentiasa membara dalam diri setiap rakyat Malaysia, bukan hanya pada waktu tertentu seperti sambutan Hari Kebangsaan atau ketika kita menyokong Datuk Lee Chong Wei menentang Lin Dan dalam gelanggang badminton," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam Sukma Perak 2018 yang turut dihadiri Menteri Besar Selangor Amirudin Shari di Ipoh malam ini.

Dalam pada itu, Ahmad Faizal berkata menjadi satu cabaran besar kepada kerajaan Perak untuk menguruskan temasya sukan terbesar negara bagi memastikan keselesaan lebih 11,000 atlet dan pegawai dari 15 kontinjen termasuk Brunei Darussalam.

"Saya akui ia tugas mencabar apatah lagi temasya sukan Sukma kali ini berlangsung di 12 daerah seluruh negeri bagi tempoh lebih 10 hari.

"Kita akui terdapat kekurangan sedikit sebanyak di sana sini, contohnya lokasi penginapan atlet tetapi kita mengambil langkah membetulkan keadaan secepat mungkin," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS