Malaysiakini
SUKAN

23 wanita laporkan 'Messi si buas' ke polis

Diterbitkan

Dua tahun lalu nasib Reza Parastesh berubah gara-gara gambarnya tular.

Dia ialah lelaki Iran yang kebetulan memiliki wajah mirip pemain bola sepak handalan dunia, Lionel Messi.

Paratesh diminta bapanya untuk bergambar bersama jersi Barcelona bernombor 10 - sama seperti yang dikenakan pemain terbabit.

Dengan penampilan yang hampir sama, dia bergaya dengan aksi yang pernah dilakukan Messi. Hasilnya - 'ketampanan' Paratesh segera mencuri perhatian ramai.

Dan bermulalah langkah panjang untuk lelaki digelar Messi Celup itu.

Untuk membolehkan dia tampil selayaknya sebagai Messi Paratesh menyimpan jambang dan memotong rambut seperti dilakukan Messi.

Dengan kelebihan itu dia menjadi penggoda ramai wanita di Iran. Setakat ini sekurang-kurangnya ada 23 wanita mengadu ditiduri Paratesh.

Semua wanita terbabit 'cair' gara-gara wajahnya yang saling tak tumpah dengan Messi. Cuma bezanya, Messi lincah beraksi di gelanggang bola sepak, manakala Paratesh licik di gelanggang lain.

Dua tahun lalu Paratesh pernah ditangkap polis atas dakwaan mengganggu ketenteraman awam

Selain Paratesh, Iran juga memiliki lelaki yang mirip seorang lagi pemain bola sepak handalan dunia, iaitu Cristiano Ronaldo.

Reza Alireza Lou

Seorang pemuda Iran bernama Reza Alireza Lou juga mampu menjadi sensasi di dunia maya setelah wajahnya mirip dengan bintang Juventus, Cristiano Ronaldo.

Sensasi Alirea itu dikesan apabila agensi berita AFP merakam gambarnya semasa mengundi dalam pilihran raya umum negara terbabit pada 19 Mei 2017.

Malaysiakini telah menyajikan laporan percuma dalam bahasa Melayu selama 17 tahun. Langkah ini diambil sebagai khidmat kami untuk masyarakat.

Kami berharap ia dapat membantu pembaca membuat keputusan terhadap sesuatu perkara secara bermaklumat, selain menggalakkan perbahasan serius berkaitan isu-isu melibatkan kepentingan awam.

Malaysiakini juga berharap rakyat Malaysia tidak ketinggalan dalam isu-su penting dalam negara.

Langgan Malaysiakini (versi Bahasa Inggeris) sebanyak RM20 sebulan atau RM200 setahun bagi mendukung media bebas di negara ini.

Komen

Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.