Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Sukan
Kejohanan olahraga indoor dunia 2020 di Nanjing ditangguh
Diterbitkan:  Jan 30, 2020 2:38 PM
Dikemaskini: 6:38 AM

Olahraga Sedunia hari ini bersetuju dengan penganjur untuk menangguhkan Kejohanan Olahraga Indoor Sedunia 2020 di Nanjing, China susulan penularan wabak 2019 Novel Koronavirus di negara berkenaan.

Kejohanan itu yang dijadual diadakan dari 13-15 Mac ini akan ditangguhkan ke Mac tahun hadapan.

Olahraga Sedunia, sebuah badan sukan olahraga dunia, dalam kenyataannya menyatakan bahawa keputusan itu dibuat selepas mendapat nasihat daripada pasukan perubatan yang berhubung dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang memberitahu bahawa penularan virus itu di dalam dan luar China, masih di peringkat membimbangkan dan tidak seorang pun boleh meneruskan sebarang perhimpunan besar yang boleh ditangguhkan.

“Kami tahu bahawa China sedang berusaha sebaik mungkin untuk membendung penyakit Koronavirus itu dan kami menyokong mereka dalam semua usahanya tetapi adalah perlu bagi kita memaklumkan kepada atlet, anggota persekutuan dan rakan mengenai situasi keadaan dan masa hadapan.

"Kita telah menimbang kemungkinan penempatan semula acara itu ke negara lain dan ingin berterima kasih kepada bandaraya berkenaan yang secara sukarela bersedia menjadi hos kejohanan. Bagaimanapun, memberi pertimbangan masih wujud penularan virus itu di luar China, kami membuat keputusan untuk tidak bersetuju dengan pilihan itu, kerana ia mungkin akan ditangguh.

Olahraga Sedunia percaya ia dapat mencari tarikh sesuai pada 2021 untuk hos acara itu dan Nanjiang diberi tempoh perancangan dan persediaan lanjut untuk acara ini.

"Kami memilih untuk tidak membatalkan kejohanan itu kerana ramai daripada atlet kita mahukan acara itu diadakan agar kita boleh mula bekerja dengan atlet, rakan dan jawatankuasa penganjur Nanjing bagi mendapatkan satu tarikh.

-Bernama

Lihat Komen
ADS