Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

VIDEO l 5:43 minit

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau meminta maaf sekiranya beliau menghina keluarga bekas menteri besar Tan Sri Azizan Abdul Razak dalam ucapannya di Sungai Limau pada hari Sabtu lalu.

Katanya, beliau telah meneliti rakaman ucapannya dan berpendapat bahawa ucapan itu tidak bersifat menghina kerana beliau hanya membincangkan mengenai Bajet 2014 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

azlanKatanya, beliau berharap agar keluarga Azizan, yang berpengaruh besar di kawasan DUN Sungai Limau, akan memaafkannya dan melupakan kejadian tersebut.

"Bukan tujuan saya untuk orang kata mencemarkan nama baik Allahyarham atau merendah-rendahkanny atau memperkecilkannya.

"Tapi apapun saya sebutkan sebagai manusia, kalau kenyataan itu disalah atfsirkan atau menyinggung perasaan keluarga, saya minta maaf kalau silap salah tapi tujuannya tak begitu," katanya.

Muhyiddin ketika ditemui pemberita di Bukit Choras, Sungai Limau juga berharap agar insiden berkenaan tidak akan terus digunakan sebagai bahan kempen untuk pilihan raya kecil tersebut.

Beliau turut meminta agar kenyataannya yang dirakam dalam video tersebut disemak semula.

"Pegawai saya pun mengesahkan nada saya pun bukan macam orang kata itu," katanya.

NONEBeliau mendakwa, perkara sebaliknya berlaku apabila kenyataannya dilaporkan dalam satu portal berita.

Perkara itu menyebabkan naib presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menuntut beliau agar meminta maaf.

Keluarga Allahyarham juga semalam menuntut beliau meminta maaf atas kenyataannya pada hari Sabtu lalu.

Anak kelima Azizan, Mohd Rafi'ie Azizan, 32 tahun pada sidang media di pusat operasi PAS semalam berkata anggota keluarga mereka begitu terguris hati dengan kenyataan Muhyiddin itu.

"Air mata kami sekeluarga belum kering mengenangkan Allahyarham ayahanda dan kerinduan kami kepada ayahanda masih menyelubungi setiap detik yang kami lalui," Rafi'ie.

Muhyiddin pada hari Sabtu lalu mempertahankan pengurangan subsidi gula sebanyak 34 sen yang diumumkan kerajaan dalam pembentangan Bajet 2014.

Menurutnya, ia dilakukan untuk manfaat orang ramai dan hadirin yang hadir perlu mengambil iktibar daripada penyakit kencing manis yang dideritai Azizan.

Azizan terpaksa menjalani pembedahan memotong kedua-dua belah kakinya akibat komplikasi penyakit kencing manis.

Pilihan raya kecil tersebut diadakan susulan kekosongan kerusi selepas Azizan yang juga penyandang kerusi DUN Sungai Limau meninggal dunia pada 26 September lalu.

[Baca berita penuh]

ADS