Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Anwar jalani pemeriksaan MRI dua kali'
Diterbitkan:  Sep 28, 2015 7:16 PM
Dikemaskini: 11:20 AM

Bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menjalani imbasan MRI sebanyak dua kali dalam tempoh empat bulan, kata kementerian Kesihatan hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata cakera padat (CD) imej imbasan MRI dan salinan laporan MRI yang disediakan oleh pakar perunding radiologi Hospital Kuala Lumpur (HKL) juga telah diserahkan kepada keluarga Anwar.

"Salinan surat-laporan dan CD imej yang telah diserahkan kepada keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 14 Julai 2015 dan yang terakhir pada 21 September 2015,” kata Dr Noor Hisham dalam kenyataannya hari ini.

Beliau mengulas dakwaan peguam Anwar hari ini bahawa bekas ketua pembangkang itu tidak menjalani imbasan MRI bagi memastikan keadaan kecederaan pada bahu ketua umum PKR itu.

Dr Noor Hisham berkata seramai 17 panel perunding klinikal terdiri lapan bidang perubatan termasuk tujuh darinya konsultan pembedahan ortopedik kini sedang merawat Anwar.

Beliau berkata empat pakar perunding adalah pakar luar yang memberikan pandangan kedua mengenai keadaan Anwar.

Menurutnya lagi, perunding lain dari Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) turut memeriksa Anwar pagi ini untuk memberi pendapat lain seperti yang diminta oleh keluarga Anwar.

"Satu pertemuan keluarga juga kemudiannya diadakan hari ini melibatkan pesakit, ahli keluarga, perunding arthroscope ortopedik dan pakar bedah sukan dari PPUM (dan) HKL dan timbalan Pengarah HKL," kata Dr Noor Hisham.

Sebelum ini keluarga Anwar mengancam untuk memfailkan saman amalan salah terhadap pakar Datuk Dr S Jeyaindran kerana didakwa tidak memberikan rawatan segera seperti mana yang diperlukan dengan dakwaan melengah-lengahkan rawatan.

Bekas ketua pembangkang itu mengalami kecederaan bahu sebelum penahanan beliau pada bulan Februari yang dokatakan memerlukan pembedahan segera.

Keluarga Anwar berkata beliau kini mengalami kesakitan berterusan kerana kecederaan semakin teruk semasa dalam penjara sambil menambah pakar Kementerian Kesihatan yang telah memeriksa beliau hanya memberikan fisioterapi dan ubat tahan sakit.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS