Paling Popular
Terkini
mk-logo
Pengumuman
TimeTec Smart Parking 11/12: Tanpa Tunai, Tanpa Sentuh ke Automasi
Diterbitkan:  Sep 15, 2021 3:09 PM
Dikemaskini: Sep 16, 2021 7:42 AM

"Dalam artikel ketiga siri TimeTec Smart Parking (3/12) di Malaysiakini, kami telah membincangkan tentang Dulu, Kini & Masa Depan sistem parkir, di mana kami meramalkan kemungkinan yang akan berlaku ke sistem parkir dalam dua puluh hingga tiga puluh tahun ke depan di mana jalan raya kebanyakannya akan dipenuhi dengan kereta autonomi dan perkhidmatan e-hailing. " Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif TimeTec Group, menerangkan masa depan industri tempat letak kereta.

"Namun, walaupun ramalan itu benar-benar berlaku, kemajuan teknologi yang semakin meluas akan terus meningkatkan, memperbaharui dan memperbaiki sistem parkir yang terdahulunya."

"Tidak diragui, pertumbuhan syarikat e-hailing seperti Uber, Lyft, Didi, Grab, dan lain-lain, akan lebih mempengaruhi industri parkir kerana pengguna tidak memerlukan tempat letak kereta di destinasi pilihan, selain sistem pengangkutan awam lain. Tetapi statistik masih menunjukkan bahawa di Amerika sahaja, terdapat 500 juta tempat letak kereta untuk 326 juta warganegara yang tersebar di 3.5 juta batu persegi infrastruktur tempat letak kereta. Lebih banyak tempat letak kenderaan daripada penduduk bukan kerana sebilangan pemilik kereta memiliki lebih dari satu kereta, tetapi kerana kereta memerlukan lebih banyak tempat letak kenderaan ketika mengangkut orang dari satu tempat ke tempat lain. "

Dianggarkan 30 peratus kesesakan lalu lintas setiap tahun disumbang oleh pemandu yang mencari parkir. Menurut penyelidikan Boston Consulting Group (BCG), pemandu di Kuala Lumpur menghabiskan 25 minit setiap hari untuk mencari parkir. Masalah lain adalah, untuk sebuah bandar di mana orang dan kenderaan banyak, tanahnya mahal. Nampaknya tempat letak kereta masih akan menjadi satu keperluan untuk satu hingga dua dekat lagi.

Teh Hon Seng berkata, "Teknologi parkir akan mengubah sistem tiket dan tunai menjadi sistem tanpa tiket, tanpa tunai dan tanpa sentuh. Pembangunan di masa hadapan pasti akan fokus pada pengurangan masa untuk mencari parkir dan mengurus ruang parkir dengan cekap untuk mengoptimumkan penggunaan. Ringkasnya, ia menuju ke arah parkir pintar automatik. Sebagai salah satu pelopor dalam mengembangkan sistem parkir pintar, TimeTec akan meneruskan usaha ke arah yang sama. "

Bayangkan masa depan yang menggabungkan sistem parkir valet automatik di mana anda boleh melangkah keluar dari kereta anda di hadapan pusat membeli-belah dengan satu Aplikasi, yang berkomunikasi dengan kereta dan tapak parkir serta sistem bangunan digital untuk membolehkan kereta anda mencari ruang parkir dengan cepat, melalui laluan termudah dan parkir dengan sendiri. Satu penyelidikan tahun 2018 oleh penyelidik University of Toronto mendapati bahawa teknologi automatik dapat meningkatkan kapasiti tempat letak kereta sebanyak 62 peratus. Mercedes-Benz dan Bosch bahkan mempunyai program percubaan parkir pintar yang sedang dijalankan di Stuttgart, Jerman. Demo penuh untuk video parkir valet automatik:

Transformasi digital untuk penyelesaian parkir adalah proses berterusan untuk mewujudkan lebih banyak hubungan, kecekapan yang lebih baik dan kelestarian yang lebih pintar. Bagi pemilik tempat letak kereta, inilah masanya untuk berfikir lebih jauh, di luar dari sistem parkir.


Sila hubungi Kelvin Lim, Pengurus Jualan, di [email protected] atau 012-6891180 untuk temu janji untuk pembentangan dan demonstrasi produk. Anda juga boleh menghubungi talian am 03-80709933 atau emel ke [email protected] untuk maklumat lanjut.

Nantikan maklumat lanjut mengenai Siri Parking Pintar TimeTec 12/12 pada Rabu depan. Untuk artikel sebelumnya, klik pautan ini: TimeTec Smart Parking 10/12: Parkir Valet Tanpa Tunai

Versi English: TimeTec Smart Parking 10/12: Cashless Valet Parking

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec ditubuhkan pada tahun 2000. Selama lebih 20 tahun, Kumpulan TimeTec telah menghasilkan tiga jenama IT terkemuka dunia, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour, untuk pengurusan tenaga kerja, keselamatan, pejabat pintar, perumahan pintar dan bandar pintar dengan memperkasakan kuasa biometrik, perkomputeran cloud & edge, teknologi IoT dan kecerdasan buatan. Kesemua penyelesaian ini bersambung dan menukar landskap kehidupan kerja dan kehidupan di rumah di dalam ekosistem yang lebih besar. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 16 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec: TimeTec Cloud, TimeTec Building, TimeTec Parking.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.

ADS