Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Pengumuman
Ekosistem Bangunan Pintar (8/13): Penyelenggaraan Kemudahan yang Cekap di Awan
Diterbitkan:  Aug 10, 2022 3:00 PM
Dikemaskini: 7:00 AM

Penyelenggaraan pencegahan yang baik dalam sistem pengurusan hartanah selalunya memberikan faedah-faedah berikut: operasi yang lebih cekap, kurang terjadinya kerosakan, jangka hayat peralatan yang panjang, diagnosis titik lemah, dan penentuan awal penggantian peralatan. Penyelenggaraan bangunan sahaja menelan belanja yang tinggi di dalam bajet tahunan bangunan. Lantas, perlaksanaan strategi penyelenggaraan yang terancang, ramalan dan pencegahan berbanding strategi yang reaktif dan korektif akan menjimatkan banyak kos dalam jangka panjang kerana kos penyelenggaraan yang ditangguhkan boleh membebankan.

"Kegiatan harian penyewa bangunan akan terganggu jika terdapat kerosakan atau gangguan kemudahan lif atau fasiliti HVAC (pemanasan, pengudaraan dan penyaman udara). Oleh itu, pengurus fasiliti perlu memastikan bahawa kemudahan sudah siap dan beroperasi. Beliau bertanggungjawab merancang, membuat unjuran kewangan, menjadualkan tugas penyelenggaraan pencegahan, mengawasi tugas-tugas penyelenggaraan yang dilakukan dengan sewajarnya, mengadakan latihan untuk juruteknik dalaman, dan mengalihkan beberapa pekerjaan penyelenggaraan berkemahiran tinggi kepada pihak yang layak. " Teh Hon Seng, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TimeTec, meneruskan siri artikelnya mengenai Bangunan Pintar; kali ini berkisar tentang sistem penyelenggaraan kemudahan berasaskan teknologi cloud.

"Sebilangan besar penyelesaian Bangunan Pintar TimeTec seperti pengurusan penyewa, perakaunan hartanah, pengurusan pelawat, kawalan akses, pengurusan tempat letak kereta, perdagangan berhampiran, dan lain-lain, adalah menguruskan orang dan aktiviti di sebuah bangunan. Ia juga merangkumi peranti perkakasan yang berkaitan dengan penyelesaian kami untuk menyempurnakan aktiviti, seperti alat pengecaman wajah untuk meningkatkan keselamatan dalam kawalan akses, kios pembayaran tanpa pengawasan untuk memenuhi keperluan tempat letak kenderaan tanpa tunai. Walau bagaimanapun, untuk menjaga semua peralatan perkakasan dalam keadaan yang baik sepanjang masa, penyelenggaraan pencegahan sangat penting. Itulah sebabnya TimeTec Facility atau istilah tradisional CMMS (Sistem Pengurusan Penyelenggaraan Berkomputer) secara semula jadi terlintas di fikiran kami untuk melengkapkan ekosistem Bangunan Pintar, "kata Teh.

"Sistem TimeTec Facility tidak dirancang hanya untuk menyelenggara perkakasan kami; ini bertujuan untuk fasiliti atau peralatan di seluruh bangunan."

"Sebenarnya, saya gemar istilah Sistem Pengurusan Penyelenggaraan Berkomputer. Rasanya ia sudah ketinggalan zaman kerana masih lagi mempunyai perkataan 'Berkomputer', di mana pengguna memindahkan tugasan manual, kebanyakannya berkait kertas kerja, ke komputer desktop. 'Komputerisasi' berlaku sejak akhir tahun 80-an dan 90-an pada abad yang lalu. Sekarang di awal abad ke-21, kita memperjuangkan 'Digitalisasi', di mana data seharusnya tidak kekal di dalam sistemnya sendiri tetapi harus bebas mengalir dari satu sistem ke sistem yang lain untuk mendapat manfaat pelanggan dalam perspektif yang lebih besar. Oleh itu, perisian berasaskan Windows untuk pengkomputeran harus berubah menjadi berasaskan teknologi Cloud untuk digitalisasi. Apabila saya menggunakan istilah CMMS, saya ingin menyebutnya sebagai Cloud Maintenance Management System, untuk mengetengahkan transformasi digital. 

"Perbezaannya jelas. Pertama, CMMS akan disepadukan dengan modul front-end TimeTec Building (Bangunan Komersial) dan iNeighbour (Residential Properties) untuk penghuni atau penyewa melaporkan kemudahan yang rosak dan menerima notifikasi kemaskini pembaikan. Permintaan untuk penyelenggaraan pembetulan akan secara automatiknya disalurkan dari penyewa/pemilik ke TimeTec Facility, disahkan oleh Pengurus Fasiliti, dan diautomasikan ke prosedur pesanan kerja dan akhirnya memaklumbalas penyewa/pemilik. Seorang juruteknik yang ditugaskan untuk kerja pembaikan akan diberitahu melalui Aplikasi dan dapat mengemaskini kemajuan kerjanya di Aplikasi yang sama."

"Keduanya, semakin banyak perkakasan yang dipasang di bangunan masa kini ialah didayakan IoT, disertakan dengan sensor. Apabila perkakasan IoT disepadukan dengan Sistem Pengurusan Penyelenggaraan Cloud, ia secara automatiknya akan memicu proses penyelenggaraan pencegahan sesuai dengan penggunaannya untuk meringankan beban kerja pengurus penyelenggaraan. "

"Kecekapan tinggi akan dapat dicapai," kata Teh Hon Seng.

Untuk demo dan rundingan PERCUMA, hubungi Encik Aiden Teh, Pengurus Pembangunan Perniagaan di [email protected] (010-2211150). Talian am dan emel: 03-80709933 dan [email protected].

Nantikan artikel Ekosistem Bangunan Komersial Pintar TimeTec seterusnya pada setiap hari Rabu! Klik di sini untuk artikel ketujuh siri ini: https://www.malaysiakini.com/announcement/629794 

Versi English: https://www.malaysiakini.com/announcement/629796 

Mengenai Kumpulan TimeTec

Kumpulan TimeTec telah ditubuhkan pada tahun 2000. Dengan R&D in-house yang kuat dalam pembangunan perisian dan perkakasan, TimeTec telah memfailkan lebih daripada 20 paten di AS dan Malaysia; dan membangunkan penyelesaian HRTech terkini untuk pengurusan tenaga kerja dan penyelesaian PropTech untuk kediaman pintar, bangunan digital, rumah/pejabat pintar, tempat letak kereta pintar dan perbandaran pintar, melancarkan kuasa biometrik, pengkomputeran awan & edge, IoT dan Teknologi AI untuk membina ekosistem awan yang unik. Semua penyelesaian ini menghubungkan dan mengubah landskap kehidupan kerja dan kehidupan rumah dalam perspektif digital yang lebih besar melalui aplikasi super yang disatukan.

Usaha pemasaran Kumpulan TimeTec telah berjaya menghasilkan tiga jenama IT tempatan yang diiktiraf di peringkat global, FingerTec, TimeTec dan iNeighbour. Melalui rangkaian yang luas, Kumpulan TimeTec menyalurkan produk peranti biometrik dan 18 aplikasi cloud, termasuk peralatan IoT, ke lebih 150 negara di seluruh dunia. Lawati laman web Kumpulan TimeTec di www.timeteccloud.com.

Syarikat-syarikat terkenal telah melanggan pelbagai penyelesaian TimeTec termasuk IOI Properties, Putrajaya Holdings, Ibraco, Binastra, Thriven, Hock Seng Lee, QSR Brands, Central Sugars Refinery CSR, Sunway Constructions, Mamee, Yakult, Nano Malaysia Berhad, Kossan, Zalora, Focus Point, Yee Lee Group, dan banyak lagi. Fleksibiliti dan kebolehsaknaan produk TimeTec juga menarik pelbagai pelanggan antarabangsa dari seluruh dunia termasuk dari Hong Kong, AS, UK, Arab Saudi, Dubai, Australia, Qatar, Afrika Selatan dan lain-lain.


Kandungan ini disediakan oleh TimeTec.

Berminat untuk menyiarkan pengumuman anda di Malaysiakini? Hubungi kami di [email protected] atau WhatsApp di talian +60 17-323 0707 untuk sebarang pertanyaan.

ADS