Most Read
Most Commented
Read more like this

Pembebasan dan perayaan. Minggu lepas dan minggu ini, ada sambutan hangat kebebasan semula aktivis-aktivis Reformasi. Pembebasan ini semacam memberi semangat "baru", dan bagi sebilangan orang, Gerakan Reformasi (baca: demonstrasi) akan berlangsung semula.

Sepanjang dua tahun lalu, gerakan ini semacam terbius. Kekakuan itu, bagi sebilangan penganalisis, akibat tertangkapnya pemuka-pemuka Reformasi mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Secara selanjar, bebasnya aktivis utama ini tentu akan meneruskan kerancakan perjuangan seperti 1998 hingga awal 2001.

Tetapi apakah tempoh sebelum ISA itu cukup memuaskan sehingga wajar ia diterus-teruskan sahaja? Apa yang pincang, atau apa yang tidak bijaksana, harus dibawa ke masa depan?

Masa telah bergerak lima tahun, sejak 1998, dan kita mempunyai peluang melihat ke belakang dengan lebih jernih dan tenang - seharusnya. Tetapi manusia sering ditangkap kelaziman, sama ada benak atau gelagat.

Kita ditangkap oleh sumbatan maklumat yang "sama" dan merenung imej yang "sama" (kerana kita sering memilih-milih serta meringkaskan kenyataan hidup yang kompleks sekehendak kita).

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS