Most Read
Most Commented
Read more like this

Sidang Kemuncak Sedunia Masyarakat Maklumat ( WSIS ) di Geneva sebulan lalu awal-awal lagi mengundang masalah.

Walau akhirnya perisytiharan tentang jaminan kebebasan akhbar dan kebebasan bersuara, Perkara 19 Deklarasi Sejagat Hak-hak Asasi Manusia, dimasukkan tetapi sidang ini tidak sunyi daripada pertikaian, khususnya daripada kumpulan wartawan sedunia.

Matlamat rasmi sidang kemuncak ini memang untuk "merapatkan jurang digital" antara negara kaya dengan negara miskin seperti telah dihebah-hebahkan selama ini.

Tetapi forum WSIS ini nampaknya lebih ghairah menekankan aspek teknikal, ekonomi dan pelaburan sebagai alat untuk merapatkan jurang ini, banyak isu yang berkaitan perlindungan kepada wartawan dan kebebasan akhbar sengaja dibiarkan terabai.

Wartawan Tanpa Sempadan (RSF) di Paris mempertikaikan perwakilan kumpulan media yang terbatas. Kerajaan-kerajaan yang bertindak keras terhadap wartawan tidak berminat membincang isu-isu kebebasan akhbar dengan organisasi-organisasi yang berkempen untuk kebebasan media, kata organisasi ini.

RSF dinafikan hak menyertai sidang kemuncak ini selepas menerima bantahan negara peserta, termasuk yang mencabul dengan serius kebebasan wartawan. RSF memang terkenal agresif dan konsisten dalam kempen kebebasan akhbarnya, termasuk pencabulan di negara kita.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS