Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Umum tahu Azmin Ali telah memasang niat untuk menjadi Menteri Besar Selangor. Umum juga tahu bahawa Parti PAS dan DAP – sekutu PKR dalam Pakatan Rakyat – tidak memiliki keyakinan terhadap sosok yang bernama Azmin Ali. Perlu diingatkan bahawa - kurang yakinnya PAS dan DAP terhadap Azmin Ali ini tidak ada sangkut paut dengan ‘perempuan heboh’ yang bernama Ummi Hufilda Ali.

Hanya PAS dan DAP sahaja yang dapat menjawab kenapa mereka merasa tidak yakin terhadap si Azmin. Apa dalam hati perut dua buah parti politik ini hanya mereka sendiri yang tahu. Keyakinan seharusnya wujud kerana dua parti ini terikat dalam satu perserikatan bersama PKR. Dalam masa yang sama Azmin Ali yang tidak diyakini ini berpangkat Timbalan Presiden PKR.

Mungkin PAS dan DAP juga menyedari dan terpengaruh apabila mengetahui bahawa sosok yang bernama Azmin Ali ini tidak diminati ramai dalam PKR sendiri. Azmin Ali disurahkan sebagai pemilik DNA United Malays National Organisation. Azmin disurahkan sebagai sedang membawa budaya gerombolan ‘lanun Melayu’ ke dalam badan politik PKR.

Jika ini hujahnya - sayugia diingatkan bahawa bukan Azmin Ali seorang sahaja yang memiliki DNA gerombolan Ketuanan Melayu. Ramai pemimpin tertinggi PKR memiliki DNA yang sama. Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim, Saifuddin Nasution, Johari Andul, Rahim Ghause – adalah watak-watak yang dikenali umum yang memiliki DNA United Malaya National Organisation. Jangan kita lupa bahawa Khalid Ibrahim juga adalah DNA ‘budak ekonomi’ United Malays National Organisation. DNA inilah yang membolehkan si Khalid ini menjadi kaya raya malah berupaya untuk berhutang berjuta ringgit.

Kenapa Azmin Ali dikatakan membawa DNA berbarah ini akan dapat kita fahami dengan melihat apa yang sedang berlaku dalam Kerajaan Selangor sekarang. Heboh-heboh tentang PKNS. Berlakunya pilihan raya kecil DUN N25 Kajang. Babak-babak dan berita ini jika diselidiki akan membawa pencerahan untuk ahli PKR dan para pembaca. Akan mengenali siapa si Azmin Ali dan siapa Khalid Ibrahim. Dua protagonis politik Selangor.

Minggu ini ada satu berita tentang Azmin Ali telah bocor. Berita ini mengaitkan Azmin dengan isu duit.

Yang penting apakah surah ini hanya ayat-ayat songsang dari laman-laman web. Tidak dijelaskan bagaimana isu duit ini masuk? Siapa memasukkan? Apakah surah-surah ini sahih. Apakah Tok Perawinya boleh diyakini? Semua ini hanya boleh dirungkai oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Ini mengikut laporan sebuah portal – yang kepastiannya masih dianggap Pak Pandir. Apa tujuannya, jika benar, belum ada kepastian. Hanya SPRM yang maha mengetahui.

Laman berita ini – yang memang tidak bersimpati kepada PKR – pasti gembira apabila berjaya melaporkan berita ini. Tetapi kesahihan berita ini hanya Desas bin Lebai Desus. Boleh dilihat sebagai fitnah dan tohmahan untuk merosakkan Azmin Ali. Bertujuan untuk mencurah minyak agar Azmin dan Khalid terus bergelawak. Grande finale -nya untuk merosakkan PKR. Hanya SPRM yang maha mengetahui.

Dalam masa yang sama kisah Azmin dan duit ini masuk akal juga. Untuk pengundi di Gombak atau di Seri Setia – mereka tertanya-tanya kenapa si Azmin ini gila-gila sangat nak jadi MB Selangor? Kenapa begitu gian hendak jadi MB? Tidak cukupkan menjadi Adun dan YB Parlimen Gombak? Kalau ingin membantu rakyat, kalau mahu menolong warga miskin apakah perlu menjadi MB? Soalan-soalan ini telah berdengung di semua kepala yang berfikir. Macam ada Cukong di sebalik Gombak.

Mari kita lihat perangai Azmin semenjak selesai PRU13 dahulu. Apabila rakyat bangun membantah penipuan PRU13 – Si Azmin Ali ini baling sepana. Azmin memberi ingatan agar orang ramai TIDAK dibawa ke jalan raya. Twiter Azmin yang mempertikaikan langkah turun ke jalan raya untuk membantah penipuan PRU13. Isi Twiter si Azmin ini jelas bersifat ‘sabotaj’. Ini ciri dan watak DNA United Malays National Organisation.

Isi Twiter yang berbunyi ‘mengheret rakyat ke jalan raya, menggunakan rakyat untuk agenda peribadi’ adalah hujah yang selalu kita dengar dan kita baca. Hujah ini kita baca dari Utusan. Hujah ini kita dengar dari TV3. Kita mendengar hujah ini keluar dari mulut benggolan politikus Ketuanan Melayu. Kita mendengar hujah ini berulang-ulang seperti rekod rosak sedang berputar. Maka pada ketika itu isi Twitter si Azmin Ali ini dilihat sebagai usaha untuk mematahkan semangat anak muda yang merasa tidak puas hati kerana telah ditipu oleh SPR.

Bagaimana pula dengan protoganis seorang lagi yang bernama Khalid Ibrahim?

Si Khalid diheboh-hebohkan sebagai ‘Mat Bersih’ tidak rasuah. Untuk pertama kalinya dalam sejarah Selangor ada seorang MB yang tidak makan rasuah. Tetapi dalam politik sifat tidak ambil rasuah ini belum mencukupi. Bersih tanpa rasuah adalah sifat yang baik. Sifat ini menjadi tidak bermakna apabila tidak dikahwinkan dengan kecekapan berpolitik. Kesah Khalid tak tahu ‘politik’ telah menjadi cerita rakyat.

Contohnya: PKR ingin membantu memperkuatkan kedudukan MB Khalid Ibrahim. PKR menghantar Saifuddin Nasution sebagai ‘ Chief of Staff ’. Apa jawapan Khalid Ibrahim? Dia buat dek. Akhirnya Saifuddin Nasution S/U Agong PKR meletakkan jawatan tersebut.

Lihat pula langkah Khalid memberhentikan pegawai PKNS. Haji Desas bin Lebai Desus telah berkata bahawa beberapa orang pegawai PKNS ini adalah ‘budak suruhan Azmin Ali’ yang mendapat upah lumayan. Tetapi, dalam masa yang sama ramai juga pegawai PKNS ini yang tidak ada sangkut paut dengan Azmin Ali. Mereka ini tenaga profesional tetapi mereka juga turut ditamatkan kontrak. Mereka menjadi mangsa pertempuran Khalid dengan Azmin.

Memang betul dari segi undang-undang Khalid Ibrahim tidak boleh didakwa dakwa kerana ‘kontrak tamat’. Period. Ini sama seperti - Dolah Badawi juga tak boleh didakwa dakwi apabila menggunakan ISA untuk menangkap 10 orang Refomis. Dolah Badawi melakukan tangkapan berlandaskan undang-undang. Jelas hukum dan undang-undang dijadikan benteng untuk melakukan kezaliman.

Adalah TIDAK tepat apabila dihujah bahawa PRK N25 Kajang muncul kerana PKR ingin menyelesaikan masalah Azmin dan Khalid. Hujah dan surah songsang ini datang dari Kelas Berleter yang mengaku berimankan demokrasi. Kelas Berleter yang tidak tahu hujung pangkal, hanya mendapat maklumat dari media milik United Malays National Organisation. Kelas Berleter melihat PRK Kajang sebagai jalan penyelesaian masalah dalaman PKR.

Memang betul PKR memiliki masalah dalaman. Memang betul PKR ada masalah - Azmin dan Khalid. Tidak ada parti politik yang tidak memiliki masalah dalaman. Parti politik hidup bernafas dalam dialektik. Dialetika inilah yang memberi oksigen untuk parti politik terus berjuang.

Dalam kes PKR ini – seharusnya Azmin dan Khalid menenggelamkan perbalahan mereka. Seharusnya mereka melihat strategi N25 ini sebagai satu langkah yang menjangkau luas. Perancangan N25 yang melintasi Gombak dan Ijok. Melintasi Bukit Antarabangsa dan Bandar Tun Razak. Sayangnya kedua protoganis ini ingin terus bertempur.

Umum memahami keadaan Khalid Ibrahim yang sedang diasak. Umum tahu N25 ini akan membawa satu perubahan besar ke atas Selangor. Sama ada Anwar Ibrahim jadi MB atau tidak bukan persoalan. Yang induk ialah harapan 52% rakyat Malaysia. Jumlah 52% ini ialah pengundi yang telah memilih Pakatan Rakyat dalam PRU13 tetapi kemenangan telah dirampas. 52% rakyat Malaysia mahu melihat Anwar masuk ke dalam pentabiran kerajaan Selangor secara dipilih rakyat. 52% rakyat Malaysia akan menunggu impaknya keatas politik nasional.

Jika Khalid melepaskan jawatan kepada Anwar Ibrahim maka Khalid Ibrahim akan diingati bukan hanya sebagai sosok tidak rasuah tetapi juga sosok yang mengundur kerana faham adanya strategi politik yang lebih besar. Khalid Ibrahim juga faham bahawa dirinya akan terus diperlukan. Fikrah ekonomi Khalid Ibrahim akan terus dicontohi. Dawn Raid akan dinobatkan sebagai Khalid Ibrahim.

Umum juga memahami Azmin yang dalam keadaan - do or die . Ini berlatarkan kenyataan Khalid yang ingin membawa masuk SPRM untuk menyiasat siapa yang memberhentikan Azmin Ali dari PKNS. Pasti ramai pembaca yang lalai dan tidak ambil peka kenyataan Khalid ini. Sambil lewa Khalid berkata bahawa SPRM akan dibawa masuk untuk menyiasat. Siapa yang peka akan bertanya: Kenapa SPRM dibawa masuk walhal ini hanya kes buang kerja. Ini bukan kes rasuah. Tetapi siapa terberak dialah yang terbau kentut.

Jika Azmin tidak terketut maka dia tidak perlu takut kepada kehadiran SPRM yang akan menyiasat apa sahaja kes yang dilemparkan terhadap dirinya. Azmin Ali tak perlu takut hanya kerana dia memiliki DNA United Malays National Ornganisation.

Jika Azmin Ali dan Khalid Ibrahim ingin terus bertempur dan menganggu gugat PRK N25 – tidak banyak yang dapat kita lakukan. Khalid Ibrahim MB Selangor. Azmin Ali Timbalan Presiden PKR. Kedua-dua bukan kecik anak. Jika mereka ingin terus bertempur dan terus degil sombong maka Si Luncai akan terjun dengan labu-labunnya. Yang menang tenggelam jadi arang yang kalah bertaburan menjadi debu.

ADS