Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Bila saya memasuki Universiti Malaya pada tahun 1971, Al-Fatah telah menjadi salah satu daripada puluhan gerakan pembebasan rakyat dunia ketiga yang sedang mengangkat senjata menentang kuasa imperialis Anglo-Amerika. Perang dingin antara blok imperialis Amerika dengan rakyat dunia ketiga sedang dalam satu arus yang paling menjanjikan.

Pada bulan Julai 1971, bulan kedua di UM, saya telah melamar untuk menjadi ahli Kelab Sosialis. Melalui bahan bacaan Kelab Sosialis inilah saya telah dapat membaca isi kandungan Deklarasi Balfour 1917 dan sejarah konspirasi kuasa imperial Anglo-Amerika hingga terwujudnya apa yang kini dipanggil Israel. Saya juga mula memahami tentang peranan gerakan Zionis antarabangsa.

Seperti di Iraq hari ini, Zionisma antarabangsa dan kuasa Anglo-Amerika tidak dapat dipisah-pisahkan. Saya juga mula membaca fakta sejarah tentang bagaimana pegawai tentera dan pentabir British akan bertugas terlebih dahulu di Palestin sebelum dihantar bertugas untuk menjajah Tanah Melayu.

Justeru, saya dapat memahami bagaimana kuasa imperialis British yang telah menobatkan Umno pada tahun 1957, telah memastikan parti politik ini akan terus bersahabat baik dengan Israel. Barulah saya sedar betapa reaksionarinya parti Umno di bawah pimpinan Tunku Abdul Rahman. Barulah saya tahu kenapa semasa saya di sekolah menengah, saya telah terbaca tentang pasukan bola sepak Israel turut sama bertanding untuk merebut Piala Merdeka di Stadium Merdeka.

Maka terjawablah soalan-soalan yang berpusing-pusing di kepala saya tentang kenapa limau Jaffa dapat dibeli dikedai-kedai buah di merata tempat di Tanah Melayu pada satu ketika dahulu.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS