Most Read
Most Commented
Read more like this

It is easier to dominate someone if they are unaware of being dominated. Colonised and colonisers both know that domination is not just based on physical supremacy. Control of hearts and minds follows military conquest. Which is why any empire that wants to last must capture the souls of its subjects: Ignacio Ramonet Le Monde Diplomatique May 2000

Tulisan ini bertujuan untuk melihat dan membongkar bagaimana daulah telah dapat mengukuhkan kuasa dan mengembangkan payung hegemoninya ke atas warga melalui perkataan, tanda dan makna. Tulisan ini berasaskan satu pengamatan yang sedang berlaku khususnya ke atas masyarakat Melayu di Malaysia.

Bunyi yang ditimbulkan dari kata, tidak ada sangkut paut dengan apa yang dimaknakan oleh bunyi itu. Bunyi M-e-j-a atau k-e-r-u-s-i tidak ada kena mengenakan dengan papan-papan yang disusun dan ditegakkan oleh empat batang tiang yang digunakan untuk meletakan buku atau makanan. Makna yang dibawa oleh bunyi dari perkataan m-e-j-a itu telah diterima secara kolektif dalam satu-satu kelompok. Bagaimana dan dari mana asal usul perkataan ini tidak penting. Ini bukan agenda yang ingin ditimbulkan.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS