Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Penambahan emoji yang mewakili OKU baru-barU ini lebih daripada sekadar latihan perhubungan awam (PR).

Ini strategi bisnes yang baik kerana OKU mewakili 15% populasi global dan satu asas pelanggan utama yang tidak dapat diabaikan oleh sektor perniagaan dengan jenama yang popular.

Kalau anda terlupa, anda akan dimaafkan kerana kehilangan Hari Emoji Sedunia yang berlangsung pada 17 Julai.

Ini mungkin terdengar remeh tetapi tahun ini hari itu sangat bermakna bagi 1.3 bilion OKU di seluruh dunia yang seperti saya, mempunyai kecacatan dan kelumpuhan.

Untuk memperingati Hari Emoji Sedunia, Apple dan Android melancarkan pilihan reka bentuk baru yang lebih baik mewakili OKU.

Ini termasuk alat bantu dengar, bahasa isyarat, anjing pemandu, anggota badan palsu dan untuk pertama kalinya, orang berkerusi roda.

Tetapi tiada di Malaysia tentang berita hari emoji, mungkin Covid-19 dan perintah kawalan pergerakan (PKP) lebih utama.

Tiada langsung kedengaran walau emoji kerap digunakan di media sosial oleh jutaan rakyat Malaysia.

Emoji secara beransur-ansur menjadi lebih inklusif sejak pertama kali dilancarkan pada awal tahun 90-an, seiring dengan berkembangnya keluarga emoji.

Untuk beberapa waktu, terdapat emoji orang dengan perbezaan warna kulit (bawah), tetapi sehingga sekarang, tidak ada tentang kecacatan dalam keluarga emoji.

Buat pertama kalinya, kita berpeluang memasukkan topik kecacatan dalam berbilion-bilion perbualan emoji yang berlaku setiap hari di seluruh dunia, dalam 'bahasa' yang berkembang pesat.

Ini adalah langkah perniagaan yang positif daripada Apple, dan menunjukkan tindakan kecil yang boleh dilakukan oleh perniagaan dan jenama untuk memasukkan OKU dalam aktiviti seharian.

Ketika niat pertama kali diungkap awal tahun ini, Apple mengatakan akan melancarkan emoji baru untuk "berbicara dengan pengalaman hidup mereka yang kurang upaya".

Namun penyertaan isu kecacatan bukan sekadar menjadikan hidup lebih baik untuk pengguna dan pekerja, penambahan emoju OKU juga merupakan langkah perniagaan yang bijak.

15% ‘purple pound’

OKU mewakili peluang komersial yang besar dan meluas.

Kita tahu purple pound (kuasa belanja isi rumah OKU) bernilai £249 bilion untuk ekonomi UK.

Di peringkat global, OKU mewakili 15% pasaran - bagi AS, Brazil, Indonesia dan Pakistan - daripada populasi global, dengan pendapatan boleh guna lebih $8 trilion.

Ini pasaran yang cukup besar.

Selain itu, dengan meletakkan kecacatan dalam agenda perniagaan, jenama mempunyai peluang nyata untuk meningkatkan daya tarik ke pangkalan pelanggan yang lebih luas.

Ia membina jenama majikan yang kuat yang membantu menarik dan mengekalkan bakat terbaik.

Rata-rata, syarikat yang menunjukkan keyakinan terhadap golongan kurang upaya mencapai pendapatan 28% lebih tinggi, dua kali ganda pendapatan bersih dan margin keuntungan ekonomi 30% lebih tinggi.

Namun, semua ini masih di peringkat awal. Kebanyakan jenama belum menyedari peluang ini, apalagi di Malaysia.

Sembilan daripada sepuluh syarikat menyatakan bahawa mereka memandang serius terhadap kepelbagaian.

Namun hanya 4% yang memasukkan isu OKU dalam agenda lembaga pengarah mereka.

Lebih daripada separuh eksekutif global jarang atau tidak pernah membincangkan isu kecacatan dalam agenda kepemimpinan mereka.

Bukan pelik dan menghairankan.

Tujuh peratus eksekutif peringkat lembaga pengarah adalah OKU, tetapi satu daripada lima daripadanya tidak selesa mendedahkan hal ini kepada rakan sejawatan.

Apabila kekuatan paling kuat di planet ini mengecualikan OKU - 69 daripada 100 ekonomi terbesar di dunia adalah syarikat, bukan negara - maka ketidaksamaan kecacatan tidak dapat diselesaikan dengan automatik.

Hanya 40% orang dewasa OKU yang berumur 25-54 tahun yang mempunyai pekerjaan, berbanding 79% yang tidak cacat.

Ini bererti 50% kumpulan OKU lebih cenderung untuk mengalami kemiskinan. Apa yang perlu dibuat mengenainya harus difikirkan.

Jenama mesti mula mengambil pandangan yang sama, berhenti menumpukan perhatian pada perkara yang tidak dapat dilakukan oleh pekerja dan pengguna.

The Valuable 500

Tumpuan harus diberikan kepada apa yang mereka dapat lakukan. Ini bukan sekadar inklusif atau "betul secara politik".

Memasukkan isu kecacatan dapat mengubah nasib keseluruhan perniagaan.

Pada Forum Ekonomi Dunia di Davos tahun ini, seorang rakan dengan bangga melancarkan The Valuable 500 - gerakan global untuk mendapatkan nama 500 syarikat dan pemimpin yang berjanji untuk memasukkan OKU dalam agenda kepemimpinan perniagaan mereka pada tahun depan.

Kempen itu dilancarkan bersama tayangan perdana filem pendek, Diversish, yang mencabar sikap pemimpin perniagaan yang mengabaikan isu kecacatan.

Filem ini memenangi pingat gangsa di festival kreativiti antarabangsa Cannes Lions dalam kategori Film Craft, dan telah membantu menghidupkan The Valuable 500.

Dia mempunyai 80 jenama antarabangsa yang sudah mendaftar termasuk Bloomberg, EY, HSBC, Microsoft, Unilever dan Virgin Media, dengan 200 lagi perbincangan untuk disertai.

Seramai 500 pemimpin berani yang berkomitmen untuk agenda ini akan diumumkan di WEF Davos pada tahun 2020, dan selamanya akan diakui sebagai pemenang, yang mengambil pengiktirafan ini sebelum orang lain.

Syarikat raksasa seperti Amazon, Apple, Coca Cola, Disney, Facebook, Google, Lego, McDonalds, Netflix dan Nike akan mendaftar seterusnya, jika tidak, mereka akan menjadi pengikut dan bukannya peneraju.

Jenama yang merangkumi OKU dapat memberi inspirasi kepada banyak generasi akan datang untuk merealisasikan impian mereka; untuk menyedari bahawa tidak ada yang mustahil.

Namun mengejutkan, Pertubuhan Kesihatan Sedunia mendapati separuh perniagaan di negara-negara OECD memilih untuk membayar denda daripada memenuhi kuota untuk OKU.

Sekiranya penyertaan isu kecacatan tiada dalam agenda ahli lembaga pengarah, maka kepelbagaian juga tidak berlaku.

Bagaimanapun, OKU di Malaysia masih jauh untuk perhatian jenama atau iklan-iklan!


MOHD FUDZAIL MOHD NOR pernah bermastautin di UAE. Pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan sembilan judul buku dan pemenang Hadiah Sastera Perdana Malaysia.

Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS