Paling Popular
Terkini

Bersama kebangkitan besar dalam populariti ketika lockdown global, TikTok masuk ke arus perdana.

Lebih empat juta orang di Malaysia mempunyai TikTok. Jumlah ini bertambah dari hari ke hari dan turut disertai nama-nama popular. Majoriti penggunanya bawah 30-an.

Pada masa artikel ini ditulis, Zach King memegang gelaran untuk TikTok yang paling banyak dilihat sepanjang masa, mencatat masa 2.2 bilion tontonan.

Videonya berada dalam senarai atas bersama James Charles, Bella Poarch dan Addison Rae.

Upin dan Ipin antara TikTok paling popular di Malaysia.

Selama satu dekad lalu, platform media sosial menjadi asas komuniti digital di seluruh dunia.

Pengusaha yang berpengalaman melakukan segala yang mereka mampu untuk memanfaatkan trend sekitar platform ini untuk memperoleh keuntungan.

Pembangun aplikasi sentiasa melancarkan aplikasi baru dengan harapan dapat mewujudkan gelombang gembar-gembur sosial terbaru dan mencari untung berbilion dolar daripada ekonomi media sosial.

TikTok, pemain baru dalam pasaran, menjadi aplikasi yang memikat imaginasi generasi ini.

Platform rangkaian sosial perkongsian video ini membolehkan pengguna membuat dan berkongsi pelbagai kandungan muzik untuk hiburan diri dan orang lain melalui video pendek.

Lebih daripada sekadar gangguan yang menghiburkan, aplikasi ini mendorong kreativiti dan membantu pengguna menunjukkan bakat mereka melalui muzik.

TikTok yang mulanya dilancarkan ke pasaran China pada tahun 2016 dengan nama Douyin kini mempunyai lebih 500 juta pengguna aktif bulanan.

Jumlah ini jauh lebih besar daripada 126 juta pengguna Twitter.

Aplikasi TikTok telah dimuat turun lebih satu bilion kali sejak pelancaran global 2017 dan menjadi aplikasi ketiga paling banyak dimuat turun pada suku pertama 2019 - dengan tambahan 188 juta pengguna.

Angka-angka ini menunjukkan arah penguasaan global.

Sejarah TikTok saling berkaitan dengan Musical.ly, aplikasi Amerika yang popular di kalangan remaja setelah menawarkan peluang kepada pengguna merakam dan berkongsi video suai bibir (lip-sync) dengan lagu kegemaran mereka.

Bermula dari suai bibir

Sejak itu, aplikasi ini dijenamakan semula dan direka bentuk semula dengan ciri-ciri baru yang telah terbukti menjadi pengubahsuaian yang sangat positif untuk platform TikTok.

Pada mulanya, pengguna hanya dapat mengekspresikan diri melalui nyanyian, tarian, komedi dan suai bibir.

Kini, pengguna TikTok dapat membuat video dalam bentuk apa pun yang dirakam dalam 15 saat atau kurang (dengan cara yang serupa dengan Vine atau Snapchat) dan membagikannya ke seluruh komuniti global.

Mungkin faktor yang paling penting dalam populariti platform TikTok adalah kesamaannya dengan keseragaman.

Walaupun perbezaan utama pelbagai platform adalah kandungan, formatnya pasti serupa dengan platform media sosial yang lain.

Generasi lebih baru dikenali sebagai trendetter lebih cenderung suka mencipta kandungan daripada sekadar memerhati dan memberi komen.

TikTok menyediakan mereka jalan keluar yang ideal untuk mengejar kepintaran kreatif sesama sendiri.

Media sosial ini juga membantu beberapa pengguna mendapatkan banyak pengikut di platform media sosial yang lain. Terima kasih kepada algoritma yang memupuk trend yang muncul.

Artis yang muncul di seluruh dunia dapat mengembangkan bakat melalui TikTok, terutama ketika lagu mereka menjadi kegemaran peminat.

Sekiranya gerakan atau cabaran tarian baru dipasangkan dengan lagu yang menarik, kemungkinan tren itu akan dipilih oleh pengguna lain, sehingga mempopularkan lagu artis asal.

Hubungan baru antara media sosial dan industri muzik ini terbukti dapat menjadi revolusi cara musik dipasarkan, menawarkan jalan baru untuk setiap artis yang mengejar bintang.

Untuk itu kita melihat TikTok satu cara yang popular untuk memperkenalkan video dan pengguna dengan lebih luas dan terbuka!


MOHD FUDZAIL MOHD NOR, kini OKU pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan 20 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS