Paling Popular
Terkini

Menjelang himpunan Sayangi Malaysia Hapus Kleptokrasi pada Sabtu ini tiba-tiba tersebar poster kononnya Datuk Siti Nurhaliza Tarudin akan turut menyertai program Pakatan Harapan (HARAPAN) itu.

Melalui poster yang tidak diketahui asal-usulnya itu penyanyi terkenal terbabit didakwa akan "memeriahkan" himpunan berkenaan.

Himpunan yang menyasarkan kehadiran 100,000 orang itu diadakan pakatan pembangkang ketika bahang pilihan raya umum (PRU) ke-14 semakin terasa.

Kleptokrat ialah istilah yang popular selepas pihak berkuasa AS memulakan tindakan undang-undang terhadap dana yang didakwa diselewengkan daripada syarikat pelaburan milik kerajaan, 1MDB.

Majoriti parti pembangkang menuding jari kepada Datuk Seri Najib Razak atas skandal berkenaan tetapi Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengesahkan perdana menteri tidak melakukan sebarang kesalahan dan tiada tindakan akan diambil ke atasnya.

Terdahulu, Siti Nurhaliza didakwa bakal diturunkan sebagai calon HARAPAN di Pekan untuk berdepan Najib.

Beberapa kenyataan dibuat penyanyi itu yang dilihat menyebelahi Pengerusi HARAPAN, Tun Dr Mahathir Mohamad, mungkin mendorong khabar tersebut tersebar.

Siti Nurhaliza juga pernah mengusik aksi Ketua Umno Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos yang bertuala ke bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor pada Disember tahun lalu.

Namun desas-desus itu dinafikan sendiri salah seorang pemimpin kanan BERSATU.

Sementara itu, Pengerusi DAP Selangor yang juga Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua mengesahkan poster berkenaan adalah “palsu.”

Ketua Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (ARMADA) Syed Saddiq Abdul Rahman pula meminta orang ramai tidak memfitnah Siti Nurhaliza.

“Orang ramai harus berhenti memfitnah Siti. Kami tak tahu-menahu mengenai perkara itu,” katanya.

Dan apabila ditanya sama ada BERSATU sedia menerima Siti Nurhaliza menyertai parti berkenaan, Syed Saddiq menjawab: “Sudah tentu. Dia adalah pujaan saya dan pujaan ramai di Malaysia".

Namun kata Syed Saddiq pihaknya tidak bersetuju jika Siti Nurhaliza dipergunakan untuk kepentingan politik.

“Siti Nurhaliza orang yang sangat dihormati dan boleh membuat keputusan sendiri tanpa diwakili mana-mana pihak," katanya.

Lihat Komen
ADS