Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Seni & Hiburan
Majlis ulama persoal 'rambut Nabi' pada Opick
Diterbitkan:  May 14, 2019 1:38 PM
Dikemaskini: 5:38 AM

Majlis Ulama Indonesia (MUI) mempertikai kesahihan rambut Nabi Muhammad yang diberikan pihak Turki kepada penyanyi Opick.

Malah kalau pun ia benar barang peninggalan Nabi Muhammad, Wakil Ketua Umum MUI Yunaha Ilyas berkata ia biasanya tidak dibenarkan dibawa keluar dari muzium.

"Pertanyaan pertama, apakah benar itu rambut Nabi? Kalau benar boleh dibawa Indonesia?"

"Peninggalan Nabi yang ada di muzium Turki pastinya tidak boleh dibawa keluar.... Apa gunanya ia dibawa ke Indonesia?" soal Yuhana seperti dilapor portal Detik.

Minggu lalu, Opick berkata dia diberi kepercayaan oleh pertubuhan bernama Dewan Ulama Tarikat Antarabangsa di Turki untuk menjaga seurat rambut yang didakwa milik Nabi Muhammad.

Penyanyi lagu Rapuh itu berkata dia telah ke Turki untuk mendapatkan pengesahan berhubung ketulenannya.

Menjawab persoalan Yunaha, Opick berkata dia hanya menjaga amanah yang diberikan.

"Mohon maaf, jangan dilaga-lagakan dengan kyai (agamawan). Tolong beritahu saya hanya mendapat amanah saja," katanya seperti dipetik Tempo semalam.

Dia berkata sangat menghormati MUI dan pandangan ulama, serta meminta agar tiada pihak melaga-lagakan dirinya dengan pertubuhan itu.

“Saya sangat mengormati majlis ulama. Sambil berdoa, mohon maaf jika ada yang keliru. Tapi adanya hal begini, saya diberi kepercayaan oleh Dewan Ulama Thariqah untuk (rambut tersebut) ada di sini,” katanya lagi.

Lihat Komen
ADS