Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pemuda Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia berharap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dapat menjalankan siasatan dan selanjutnya mendakwa sesiapa yang terlibat jika mendapati unsur rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa seperti dalam laporan Ketua Audit Negara.

Pihak kami amat menghargai jasa Ketua Audit Negara, dengan menyatakan laporan kewangan bagi semua jabatan kerajaan. Tetapi jika SPRM tidak mengambil tindakan sewajarnya, kecuaian ini akan menjejaskan imejnya di depan rakyat.

Cuma Majlis Amanah Rakyat (Mara) menghadapi kerugian hampir RM30 juta dalam perbelanjaan. Satu kes ini dipercayai hanya satu daripada ribuan kes.

Sebagai contoh, Kolej Mara di Balik Pulau, Pulau Pinang menghabiskan RM80,000 untuk membeli dua buah komputer mudah alih berjenama Acer.

Apakah dua buah komputer seperti ini bernilai semahal itu? Inilah persoalannya.

Pihak kami berharap SPRM dapat melaksanakan tugasnya dengan amanah, tegas dan adil. Selain menyiasat kes rasuah pemimpin Pakatan Rakyat, ia perlu juga mengambil tindakan sewarjanya terhadap kes penyelewengan seperti ini.

Dengan itu, tindakan SPRM dapat menaikkan keyakinan rakyat terhadapnya dan kes-kes seperti ini tidak lagi berulang setiap tahun.

Hii Yik Ping pengerusi Pemuda Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia

ADS