Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat

Selaku ketua pergerakan Pemuda Umno Putrajaya, saya berasa amat kesal atas penulisan yang dibuat oleh portal Malaysiakini kelmarin kerana cuba untuk memutarbelitkan fakta sejarah dan objektif penganjuran dengan cuba menampakkan imej buruk terhadap parti Umno dan cuba untuk merosakkan imej sekolah kebangsaan khususnya.


Berkaitan: ‘Hidup Umno’ bergema di sekolah rendah


Kelmarin telah diadakan satu Majlis Penyampaian hadiah pertandingan menghias kelas dan persembahan kelas sempena sambutan bulan kemerdekaan 2017 di Sekolah Kebangsaan Putrajaya Presint 14(1). Turut hadir sebagai perasmi ialah YB Datuk Seri Utama Tengku Adnan Tengku Mansor, menteri Wilayah Persekutuan. Selain itu, saya dan pelbagai NGO lain termasuklah wakil-wakil komuniti dan penduduk Putrajaya serta para wartawan turut hadir bagi memeriahkan majlis tersebut.

Amat mendukacitakan, apabila wartawan akhbar Malaysiakini telah memutarbelitkan fakta sejarah yang telah diterjemahkan oleh para pelajar sekolah dalam bentuk persembahan kelas masing-masing.

Saya ingin mengimbau kembali fakta dan peristiwa sejarah kemerdekaan negara kita Malaysia. Pada 31 Ogos 1957, bertempat di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur telah menyaksikan satu lagi peristiwa bersejarah bagi Tanah Melayu (ketika itu) iaitu secara rasminya penyerahan pentadbiran Persekutuan Tanah Melayu daripada pemerintahan British kepada warganegara Tanah Melayu.

Pengisytiharan tersebut telah dibuat sendiri oleh Tunku Abdul Rahman yang digelar sebagai Bapa Kemerdekaan juga antara pemimpin awal Umno dengan disertakan laungan “merdeka” sebanyak tujuh kali. Ketika itu, bendera Persekutuan Tanah Melayu telah dinaikkan dengan iringan lagu kebangsaan negaraku buat pertama kalinya dimainkan secara rasmi. Diikuti semula dengan laungan azan dan juga tembakan meriam sebagai simbolik lahirnya sebuah negara baru.

Sebelum itu, Tunku Abdul Rahman diiringi oleh Tun VT Sambathan dan Tun Tan Cheng Lock telah menandatangani perjanjian kemerdekaan di London pada 8 Februari 1956 bersaksikan Alex Lennox-Boyd, setiausaha negara jajahan.

Akhirnya, atas nasihat Allahyarham Sheikh Abdullah Farhim (datuk kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi, perdana menteri Malaysia kelima) mempunyai firasat dan kasyaf agar tarikh yang baik dapat dipilih bagi kemerdekaan Tanah Melayu ialah pada 31 Ogos 1957 pada hari Sabtu.

Itu adalah secara ringkasnya tentang sejarah kemerdekaan negara kita.

Maka, murid-murid sekolah di Putrajaya telah terjemahkan fahaman mereka tentang sejarah kemerdekaan yang telah diperjuangkan oleh parti Umno bersama dengan MCA dan MIC melalui hiasan di kelas dan melalui persembahan. Kerana ini adalah fakta sejarah yang bukan direka atau dimanipulasi. Murid-murid sekolah telah menghayati perjuangan untuk mencapai kemerdekaan

Sekiranya menteri Wilayah Persekutuan cuba politikkan guru-guru dan murid-murid sekolah, sudah pasti nyanyian lagu parti Umno diselitkan selain nyanyian lagu kebangsaan Negaraku dan lagu negeri Wilayah Persekutuan sewaktu perasmian majlis. Pihak penganjur juga tidak pun meminta semua guru dan semua murid dalam dewan untuk mengibarkan bendera Malaysia berserta bendera Umno. Maka tidak ada isu penganjur cuba untuk politikkan institusi sekolah.

Saya menyeru kepada orang ramai dan penggemar media online khususnya supaya berfikir dahulu secara bijak dan tidak mempercayai secara bulat tentang penulisan dan berita khususnya daripada Malaysiakini. Ini kerana terlalu banyak isu yang cuba diputarbelitkan. Saya khuatir hal ini akan memberi kesan buruk dan negatif kepada masyarakat.


AHMAD FAISAL ABDUL KARIM ketua pemuda Umno Putrajaya.

Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS