Paling Popular
Terkini
mk-logo
Surat
Anwar: Saatnya perbaiki keragaman rakyat Malaysia

Inilah masa dan ketikanya setiap tahun akan diluangkan bersama keluarga dan sanak saudara tercinta, selain menyantuni jiran-jiran dan sahabat handai.

Kejamakan budaya yang menjadi antara ciri unik Malaysia seharusnya dipertahan dan disemarakkan lagi dengan sikap saling hormat-menghormati dengan perbedaan yang wujud, dan usaha memperteguh nilai-nilai sejagat yang dikongsi bersama.

Mutakhir ini negara menyaksikan hubungan antara kaum dan agama sengaja dirobek dan dicarik-carik oleh pihak-pihak yang berkepentingan yang tidak ada matlamat lain selain kacau bilau dan ketidaktentuan. 

Bertitik tolak dari itu, marilah kita sama-sama memanfaatkan saat ini untuk memperbaikinya dengan mempertahan keragaman yang telah menjadi etos negara bangsa ini sejak sekian lama. 

Negara juga tidak akan mampu bergerak ke depan dengan sikap warganya yang saling memusuhi dan syak wasangka antara satu dengan yang lain. Oleh itu, gejala jelek semacam ini harus segera ditamatkan.

Dengan tahun baru yang bakal menyusul sedikit masa lagi, marilah kita perbaharui tekad dan iltizam dalam usaha menterjemah perubahan total yang didambakan yang semestinya didukung dan disusuli dengan rencana dan strategi untuk menggapainya, tidak hanya omong kosong.

Saya dengan ini mewakili keluarga besar PKR ingin mengucapkan Selamat Hari Natal dan Tahun Baru 2019 kepada seluruh rakyat Malaysia.


ANWAR IBRAHIM merupakan presiden PKR.

Lihat Komen
ADS