Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Surat
SURAT l Abim kecam agenda keganasan, ekstremisme BJP India
Diterbitkan:  Jun 7, 2022 4:59 PM
Dikemaskini: 9:02 AM

SURAT l Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) memantau dasar-dasar dan sikap kerajaan BJP India yang anti Islam yang semakin hari semakin memuncak hari ini.

Terbaharu, sikap yang dinyatakan oleh pemimpin Bharatiya Janata Party (BJP) yang secara terbuka menghina Nabi Muhammad SAW.

Abim menegaskan, sikap anti Islam ini bukan sesuatu yang baharu tetapi ia adalah lanjutan dari dasar perkauman sempit serta pemikiran ekstremis Hindu yang sebati dalam kalangan pemimpin BJP.

Dasar seperti Citizenship Amendment Act (CAA) yang menarik semula kerakyatan Umat Islam di wilayah Utara India khususnya wilayah Assam pada tahun 1955, diikuti pembinaan kem tahanan di Assam untuk golongan ‘stateless” atau tidak mempunyai negara, pengharaman hijab di institut pendidikan di wilayah Karnataka, selain kekejaman berterusan kerajaan India ke atas umat Islam di wilayah Kashmir, adalah bukti sikap pelampau agama kerajaan BJP India yang sengaja ingin mencetuskan keganasan antara agama.

Dasar dan sikap sebegini sudah cukup untuk menuntut negara-negara di seluruh dunia untuk mengecam kerajaan pelampau Hindu yang memerintah India serta mengistiharkan BJP sebagai organisasi yang mencetuskan keganasan agama.


Muhammad Faisal Abdul Aziz adalah presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim),

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS