Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Surat
SURAT | PN usah semai politik fitnah dan kebencian

Beberapa kenyataan lewat ini yang dikeluarkan oleh segelintir pimpinan Perikatan Nasional dilihat sebagai melampau, angkuh dan liar.

Trend ucapan yang menghina, memfitnah dan mencerca pihak yang tidak sehaluan semenjak sebelum pilihan raya diadakan sehingga lantikan perdana menteri dibuat  adalah cubaan untuk menakut-nakutkan rakyat khususnya masyarakat Melayu.

Terakhir adalah dengan mengaitkan perdana menteri yang mempunyai kaitan dengan agen Israel; modal lama yang dikitar semula oleh PAS yang jelas berniat jahat untuk menimbulkan keresahan dikalangan masyarakat Melayu-Islam.

Sementara kita menjunjung hak kebebasan bersuara seperti yang termaktub dalam perlembagaan persekutuan, namun kebebasan tersebut tidak termasuk untuk menghina dan memfitnah sesuka hati tanpa segan silu.

Sikap demikian juga tidak sama sekali melambangkan prinsip dan akhlak Islamiyah seperti yang dilaungkan. Bahkan tindakan tersebut adalah perbuatan yang terkutuk dan hina di sisi agama.

Mempertahankan kepimpinan ulama itu seharusnya membawa maksud memperteguh nilai-nilai kepimpinan Islam yang menganjurkan perdamaian dan mempamerkan akhlak pimpinan yang baik, bukan mempertahankan sikap pemimpin yang penuh dengan adu domba dan caci maki yang akhirnya akan meninggalkan kesan yang buruk kepada masyarakat dan negara.

Gejala ini harus dibendung segera bagi memastikan ianya tidak menimbulkan keresahan dan ketidaktenteraman awam.

Pemimpin berkenaan harus segera berhenti menyebar dakyah kebencian yang tidak berasas sebaliknya menumpukan kepada usaha membina semula negara dan memperkukuh ekonomi.


KAMIL MUNIM ialah Timbalan Ketua Angkatan Muda PKR.

Tulisan ini tidak semestinya mencerminkan pendirian Malaysiakini

Lihat Komen
ADS