Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Abu Kassim angkat sumpah terajui SPRM
Diterbitkan:  Jan 4, 2010 12:21 PM
Dikemaskini: 8:41 AM

Datuk Abu Kassim Mohamed hari ini mengangkat sumpah sebagai ketua pesuruhjaya baru Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Abu Kassim, 48, menerima surat pelantikannya dari Yang di-Pertuan Agong.

macc official launch 240209 abu kassim Beliau menggantikan Datuk Ahmad Said Hamdan yang sebelum ini memohon untuk mempercepatkan tempoh tamat kontrak perkhidmatannya - dari 25 Mei 2010 kepada 31 Disember 2009, lapor Bernama.

Abu Kassim mewarisi SPRM yang reputasinya tercemar ekoran kematian Teoh Beng Hock tahun lalu.

SPRM turut dikecam kerana didakwa mengamalkan dwi-standard apabila menyiasat ahli politik BN dan Pakatan Rakyat.

Abu Kassim adalah lulusan ijazah sains social dari Universiti Sains Malaysia (USM) dan ijazah sarjana dalam keadilan jenayah dari Michigan State University, Amerika Syarikat.

Beliau menyertai Badan Pencegah Rasuah (BPR) pada 1 September 1984 sebagai pegawai penyiasat. BPR kemudiannya ditukar namanya kepada SPRM tahun lalu.

Abu Kassim juga pernah berkhidmat sebagai pengarah perancangan dan penyelaras dasar di ibupejabat BPR, pengarah BPR Perak dan Pulau Pinang, pengarah Akademi Anti-Rasuah Malaysia dan pernah dipinjamkan ke Amanah Raya Berhad sebagai ketua bahagian integriti.

Beliau dilantik sebagai timbalan ketua pengarah (operasi) BPR pada 1 Januari 2001 dan kemudiannya berikutan penguatkuasaan akta baru pada 1 Januari 2009, beliau dilantik sebagai timbalan ketua pesuruhjaya SPRM.

ADS