Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
SPRM jamin Bala tidak ditahan jika beri keterangan
Diterbitkan:  Apr 19, 2010 5:55 PM
Dikemaskini: 10:46 PM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberi jaminan tidak akan menahan penyiasat persendirian P Balasubramaniam tetapi hanya mahu mengambil keterangan daripadanya.

    

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Mohd Shukri Abdull berkata Balasubramaniam hanya sebagai saksi dan keterangannya membolehkan siasatan terhadap kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu, diselesaikan segera.

    

Katanya pihaknya bersedia merakam percakapan Balasubramaniam bukan sahaja di pejabat kedutaan Malaysia di luar negara malah di mana-mana tempat yang dirasakan sesuai oleh penyiasat itu.

    

"Jika dia minta peguamnya menemaninya semasa sesi keterangan diambil, kita tetap akan membenarkannya," katanya pada sidang akhbar selepas Mesyuarat Tahunan Kerjasama antara SPRM dan Biro Mencegah Rasuah (BMR) Brunei Darussalam di ibunegara hari ini.

    

Mohd Shukri berkata semua kenyataan saksi lain telah diambil dan jika tempoh merekodkan keterangan Balasubramaniam terlalu lama maka pihaknya akan menyerahkan kes itu kepada timbalan pendakwa raya untuk membuat keputusan.

    

Pada 3 Julai 2008, Balasubramaniam mengumumkan akuan bersumpahnya berkaitan pembunuhan Altantuya tetapi keesokannya menarik balik kenyataan akuan sumpah awalnya itu melalui akuan sumpah kedua sebelum bertindak menghilangkan diri dipercayai ke luar negara bersama keluarganya.

Sehingga kini, siasatan SPRM terhadap penyiasat persendirian itu menjadi sukar kerana lokasi di mana beliau berada masih tidak diketahui.

    

Sementara itu, Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Abu Kassim bin Mohamed berkata kerjasama dua hala antara SPRM dan MBR telah menunjukkan impak positif dalam menangani gejala rasuah yang melibatkan dua negara itu.

    

Beliau berkata usaha kerjasama itu telah terbukti ekoran penahanan sindiket penyeludupan bahan api di Brunei, Mac tahun lepas.

    

"Hasil operasi bersama, kita telah menahan 33 orang yang terlibat dalam penyeludupan bahan api yang mana sindiket ini telah aktif sejak 10 tahun lalu," katanya.

    

Terdahulu itu, Abu Kassim mempengerusikan mesyuarat kali keenam itu yang antara lain membincangkan fungsi, mekanisme dan kerjasama dua hala bagi membanteras kegiatan rasuah di Malaysia dan Brunei.

    

Turut hadir ialah Timbalan BMR Abdul Raub Mohd Yassin.

- Bernama

ADS