Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rayuan ditolak, Pak Habib diperintah bayar RM1.65j
Diterbitkan:  Jul 1, 2010 6:34 PM
Dikemaskini: 10:43 AM

Mahkamah Rayuan hari ini memerintahkan penulis buku, Syed Hussein Al-Attas membayar ganti rugi berjumlah RM1.65 juta kepada Perbadanan Johor (JCorp) dan presidennya, Tan Sri Muhammad Ali Hashim, berhubung satu saman fitnah.

syed hussein alattas pak habib Panel hakim Tengku Baharudin Shah Tengku Mahmud, Datuk Suriyadi Halim Omar dan Datuk Azhar Ma'ah sebulat suara menolak rayuan penulis itu untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi pada 2001 yang mengarahkannya supaya ganti rugi itu dibayar kepada JCorp dan Muhammad Ali yang juga ketua pegawai eksekutifnya.

Syed Hussein, 68, atau lebih dikenali sebagai Pak Habib, juga turut diperintah membayar kos sebanyak RM5,000.

JCorp, Muhammad Ali dan ahli perniagaan Haris A Hamid telah menyaman Syed Hussein sebagai defendan dengan menuntut ganti rugi, injunksi dan kos berhubung fitnah dalam salah satu buku tulisannya.

Bagaimanapun, mahkamah membenarkan rayuan Syed Hussein untuk mengetepikan perintah Mahkamah Tinggi supaya beliau membayar ganti rugi RM250,000 kepada Haris.

Mahkamah juga mengekalkan perintah injunksi yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi bagi menghalang defendan atau ejenya daripada terus menyiarkan kenyataan memfitnahkan ketiga-tiga plaintif tersebut.

Peguam Gobind Singh Deo yang mewakili Syed Hussein, berkata pihaknya mempertimbangkan untuk mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan.

- Bernama

ADS