Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Cukai RM1.3b bukti Felda tak bankrap'
Diterbitkan:  Jul 26, 2010 6:34 PM
Dikemaskini: 11:55 AM

Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) telah membayar cukai berjumlah RM1,303.18 juta kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk tempoh empat tahun bermula 2004, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan.

Beliau berkata pengumuman data yang pertama kali dibuat itu bertujuan menepis isu Felda bankrap yang masih dimainkan pembangkang.

azlan "Data ini adalah kali pertama diumumkan. Tujuan diumumkan adalah untuk membuktikan dakwaan bahawa Felda bankrap adalah tidak benar.

"Ini (cukai) adalah usaha Felda untuk membantu kerajaan dan rakyat. Cukai ini boleh digunakan kerajaan untuk membantu rakyat secara keseluruhan," katanya pada sidang media selepas merasmikan Seminar Pengurus Felda dan Pelancaran Manual Pengurusan Rancangan (MPR) Felda di Dewan Perdana Felda, di Kuala Lumpur, hari ini.

Turut hadir Pengarah Besar Felda Datuk Dzulkifli Abd Wahab dan Presiden Kumpulan Felda Global Venture Holdings (FGVH) Datuk Sabri Ahmad.

Ahmad berkata persoalan di sebalik dakwaan itu adalah bagaimana Felda, sebuah organisasi kerajaan yang tidak mendapat bantuan kewangan daripada kerajaan, mampu membayar cukai sebanyak itu sekiranya ia telah bankrap.

Beliau berkata jumlah RM1,303.18 juta cukai yang dibayar kepada kerajaan itu membuktikan bahawa Felda adalah sebuah organisasi yang cukup stabil dari segi kewangan.

"Jika organisasi (telah) bankrap bagaimana ia boleh membayar cukai dengan jumlah bayaran yang begitu tinggi. Ini menunjukkan Felda adalah organisasi yang stabil," katanya.

Berhubung tindakan saman RM200 juta terhadap akhbar Suara Keadilan setelah tempoh notis yang diberikan berakhir 7 Julai lepas, Ahmad berkata perkara itu masih di bawah penelitian panel peguam yang dilantik tetapi yang pasti tindakan saman akan tetap diteruskan.

suara keadilan report on felda bankrupt 220610 Akhbar Suara Keadilan ( kanan ) pada keluaran bertarikh 22-26 Jun lepas menyiarkan berita utama di muka hadapan bertajuk "Felda Bangkrap" (Bankrap) dan empat lagi artikel dalam keluaran sama.

Mengenai penerbitan Manual Pengurusan Rancangan, Ahmad berkata terbitan kali ini lebih menyeluruh dan komprehensif yang mengambil kira misi, visi dan teras-teras Felda hasil semakan semula terhadap manual yang diterbitkan kira-kira 10 tahun lepas.

Beliau berkata manual yang digubal merangkumi semua bidang tugas antaranya pengurusan kebun, pembangunan komuniti peneroka dan generasi baru, sumber manusia, kewangan, kontrak serta pengurusan tanah dan pembangunan usahawan itu diyakini dapat mambantu semua petugas rancangan melaksanakan tugas lebih cekap dan berkesan.

Ahmad berkata kandungan MPR itu juga akan dikemaskini dari masa ke semasa bersesuaian dengan perubahan dasar-dasar kerajaan dan Felda mengenai pembangunan tanah dan komuniti peneroka secara menyeluruh.

"Selain memberikan manfaat kepada semua kakitangan rancangan Felda, penerbitan itu juga sejajar dengan slogan Felda Hanya Satu Di Dunia dan dasar kerajaan iaitu Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan," katanya.

--Bernama

ADS