Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MB Kedah akui manifesto ekonomi belum tercapai
Diterbitkan:  Sep 15, 2010 6:56 PM
Dikemaskini: 10:58 AM

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini mengakui bahawa kerajaan negeri itu masih belum berjaya mencapai manifesto Pilihan Raya Umum 2008 dalam bidang ekonomi.

Bagaimanapun, Azizan berkata kerajaan pimpinannya berjaya meningkatkan hasil negeri sebanyak 205 peratus.

penang kedah timber logging azizan abdul razak 310708 03 "Jika dipandang dari sudut ekonomi, memang kita masih belum menampakkan hasil, tetapi dari sudut lain, kita telah dapat meningkatkan hasil negeri sebanyak 205 peratus.

"Kita telah tingkatkan hasil negeri, itu kejayaan kita yang tak dibuat oleh BN dulu," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka di kediaman rasmi Menteri Besar di Seri Mentalon di Alor Setar.

Beliau juga berkata pencapaian 80 peratus pelaksanaan manifesto PAS di Kedah bukan hanya tertumpu kepada bidang ekonomi semata-mata, tetapi merangkumi semua aspek.

Katanya, kenyataan bekas Menteri Besar Datuk Seri Mahdzir Khalid bahawa pencapaian 80 peratus itu merupakan retorik semata-mata, adalah tidak benar kerana peratusan itu merupakan pencapaian keseluruhan manifesto yang dibuat kepada rakyat semasa pilihan raya umum lepas, dan bukan hanya dalam bidang ekonomi.

"Apa yang dikatakan oleh Mahdzir tentang sambungan projek itu memang betul. Kita telah menyambung semua projek-projek yang telah dirancang oleh kerajaan terdahulu, seperti meneruskan pentadbiran Kolej Universiti Insaniah (KUIN), itu kita akui," katanya.

Azizan berkata walaupun KUIN ditubuhkan semasa pentadbiran kerajaan negeri terdahulu, namun kerajaan yang ada sekarang merancang dan membina kampus induk di Kuala Ketil, selain menambah program baru di kolej itu.

"Jadi, bila kita bercakap tentang konsep 'Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua', kita sudah buat, tetapi ia tidak boleh dilihat dari segi sudut ekonomi sahaja, tetapi kita bercakap untuk kesenangan dan kesejahteraan rakyat, rakyat melihat kita adil untuk semua," katanya.

Beliau berkata jika mahu melihat hasil ekonomi, tempoh antara tiga dan empat tahun diperlukan kerana ia tidak boleh diperoleh dengan segera.

--Bernama

ADS