Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
BM, Indonesia harus jadi lingua franca dihormati
Diterbitkan:  Sep 23, 2011 7:13 PM
Dikemaskini: 11:15 AM

Usaha harus dijayakan bagi menjadikan Bahasa Melayu dan Bahasa Indonesia satu lingua franca dihormati, sebagaimana penghormatan kepada beberapa bahasa lain di dunia.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim yang membuat gesaan ini berkata syor beliau untuk menjadikan kedua-dua bahasa itu sebagai bahasa Asean adalah sejajar dengan hasrat itu.

"Setelah meneliti penduduk kita yang begitu ramai, kita di nusantara di Indonesia, di Malaysia, di Singapura, di Brunei dan di Selatan Thailand, sejumlah 300 juta manusia bertutur dalam bahasa Indonesia dan bahasa Melayu.

"Jadi baik sekali kalau ada usaha kita untuk menggandingkan bahasa ini dengan bahasa Mandarin misalnya, dengan bahasa Perancis, dengan bahasa Jepun, bahasa Arab, agar ia menjadi satu lingua franca yang dihormati dan memberi penumpuan kepada Indonesia, Malaysia dan lain-lain," katanya ketika bercakap kepada pemberita di Padang, Sumatera Barat.

Beliau menjawab pertanyaan wartawan tempatan yang inginkan penjelasan mengenai cadangannya agar bahasa Melayu dan Indonesia dijadikan bahasa Asean.

Dr Rais yang diiringi isterinya, Datin Seri Masnah Rais, tiba di Padang pagi ini dalam rangka lawatan tiga hari ke Sumatera Barat dan membawa bersama delegasi Malaysia untuk menghadiri program pertemuan wartawan dan budayawan Indonesia-Malaysia yang akan berlangsung di Bukittinggi, esok.

Menteri itu berkata kedua-dua bahasa Melayu dan bahasa Indonesia cukup kaya dan cukup dengan lunas-lunas bahasanya.

Ia merupakan bahasa serumpun seperti juga sifatnya dengan bahasa Inggeris Amerika dan bahasa Inggeris British.

Kedua-dua bahasa Melayu dan Indonesia itu harus dilihat dalam konteks penyatuan dan keunggulannya, kata beliau.

-- Bernama

ADS