Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

ULASAN Merujuk kepada program Seminar Ancaman Liberal, Pluralisma dan  Kristian di Johor, ia telah menimbulkan berbagai kontraversi, baik bagi pihak penganjur mahupun respons dari persatuan antara agama yang kurang enak dengan penggunaan tajuk seminar tentang bahaya dan ancaman kristian.

Program sedemikian walaupun mempunyai niat yang baik untuk memelihara jatidiri umat Islam, namun pada waktu yang sama pihak tertentu berpotensi untuk menunggang isu ini untuk kepentingan politik mereka yang sempit lantas mengancam perpaduan nasional yang dipupuk selama ini.

Permasalahan hubungan antara agama menuntut kita berada pada garis dialog dan wacana berterusan dengan pihak yang kita anggap mengancam akidah umat Islam dan bukan atas garisan menyemai bibit kebencian dalam hubungan antara agama.

Artikel 3 dan artikel 11 perlu difahami sebagai cara bagaimana hubungan antara agama boleh dibentuk dengan lebih berkesan dan dengan itu pihak tertentu tidak dapat mengambil kesempatan memburukkan lagi keadaan.

Lagipun umat Islam perlu muhasabah diri tentang kelemahan umatnya melalui pemimpin umat Islam menumpukan pada program penghayatan Islam untuk diterapkan dalam semua lapangan kehidupan.

Menyalahkan orang lain hanya akan menyebabkan umat Islam mengakui betapa rapuhnya agamanya sehingga agama lain boleh mengancamnya, sedangkan Islam itu teguh kedudukannya.

Jalan kehadapan dalam hubungan antara agama ini ialah sikap keterbukaan melalui dialog dan rundingan, dengan berbuat demikian Islam akan terpelihara maruahnya dan agama lain dapat mengamalkan kepercayaan masing-masing dengan bebas seperti diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Saya menyeru kepada semua pihak agar isu seminar ini tidak dijadikan bahan politik murahan untuk memenangkan kepentingan politik masing-masing lalu menggadaikan kepentingan nasional yang lebih besar.

 


Dr Mujahid Yusof Rawa merupakan Ahli Parlimen Parit Buntar, Negeri Perak dari PAS. Beliau merupakan pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.

ADS