Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Karpal gesa pemimpin PAS campurtangan isu salun

Pengerusi kebangsaan DAP Karpal Singh menggesa kepimpinan PAS campurtangan dan menyelesaikan segera kontroversi terbaru berhubung peraturan di Kelantan  yang melarang pendandan rambut wanita memotong rambut pelanggan lelaki.

NONE "Saya terkejut Kelantan telah memutuskan untuk memperluaskan

peraturan tersebut ke atas bukan Islam," kata Karpal (kiri) dalam satu sidang akhbar di Pulau Pinang.

Katanya, seringkali kerajaan negeri PAS secara terbuka mengisytiharkan bahawa undang-undang Islam tidak membabitkan bukan Islam, sepertimana parti itu juga berkata bahawa hudud bukan untuk bukan Islam.

Karpal yang juga ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, ramai rakyat Malaysia bimbang hukum yang sama akan dikenakan di negeri-negeri lain yang ditadbir oleh Pakatan dan sama ada hudud juga akan membabitkan bukan Islam

"Keputusan ini, pada fikiran saya, adalah tidak mengikut perlembagaan dan boleh dicabar di mahkamah, dan ia tidak boleh dikenakan kerana ia menyalahi undang-undang," kata Karpal.

"Majlis (tempatan) tidak harus mengumpul denda berdasarkan peraturan yang menyalahi undang-undang," katanya.

'Selesaikan segera'

Ahli politik veteran itu menggesa kepimpinan PAS campurtangan dan menyelesaikan perkara itu dengan segera kerana BN tidak seharusnya dihidangkan dengan isu-isu seumpama itu untuk dieksploitasi dalam pilihan raya umum akan datang.

Karpal melabelkan peraturanyang dikenakan oleh kerajaan negeri itu sebagai bentuk undang-undang yang paling rendah, walaupun ia dibuat oleh pihak exco dan mereka yang mentadbir kerajaan tempatan.

Enakmen itu kemudiannya diluluskan di Dewan Undangan Negeri Kelantan, katanya.

Beliau mengulas kontroversi yang melibatkan seorang pendandan rambut dari salun rambut E-Life di komplek membelibelah KB Mall yang disaman oleh pegawai penguatkuasa majlis perbandaran yang berpakaian biasa kerana memotong rambut pelanggan lelaki.

Ahli Exco kanan Kerajaan Kelantan, Datuk Anuar Tan Abdullah berkata Majlis Perbandaran Kota Baru harus menunjukkan kelonggaran apabila menguatkuasakan larangan pendandan rambut wanita memotong rambut pelanggan lelaki itu, jika kedua-duanya adalah bukan Islam, tetapi menekankan bahawa dasar kerajaan negeri mengenai perkara itu adalah jelas.

Saingan Pakatan, terutama MCA, telah mengutuk peratusan itu sebagai sebahagian daripada usaha PAS untuk melaksanakan sekatan ke atas bukan Islam, dan menyeru DAP memutuskan hubungan dengan sekutu politiknya.

[Baca berita penuh]

1. Pendandan disaman kerana gunting rambut lelaki

2. Isu pendandan rambut cetus desak DAP keluar Pakatan

 

 

ADS