Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MP mohon mahkamah perintah SPR jelas pemilih hilang

Ahli parlimen Klang memfailkan permohonan semakan kehakiman agar mahkamah memerintahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjawab pertanyaannya berkenaan daftar pemilih kawasan beliau.

Menurut Charles Santiago, permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam pagi tadi untuk menuntut SPR menjelaskan 'kehilangan' 3,457 pemilih dan perpindahan keluar 2,195 pemilih daripada parlimen P110 Klang.

NONE Menurutnya, 3,457 nama pemilih dikeluarkan terus daripada daftar pemilih untuk penggal keempat dan 2,195 nama pemilih ditukar tempat pengundiannya tanpa pengetahuan mereka.

NONE Perkara itu dakwanya dikesan selepas pilihan raya umum 2008.

Beliau turut memohon penjelasan SPR berhubung kewujudan 61 orang terdiri daripada seorang Cina, 13 orang India dan 47 orang Melayu dalam satu rumah beralamat 994, Jalan Papan, Pandamaran.

Menurutnya, nama itu tidak terdapat dalam senarai pemilih tambahan yang diwartakan pada suku ketiga 2012 tetapi dikesan dalam senarai pemilih bagi suku keempat 2012.

Menurutnya, beliau telah menulis surat bertarikh 21 Disember 2012 dan dihantar secara serahan tangan kepada SPR pada 24 Disember bagi menuntut penjelasan.  

Namun katanya, SPR masih belum membalas surat itu walau pun dua bulan telah berlalu daripada tarikh ia dihantar.

Tambahnya, SPR hanya menelefon beliau dan memaklumkan mereka tidak dapat meneliti pertanyaannya kerana juruteknik yang menjaga pengkalan data SPR kini menghadiri pendengaran RCI Sabah.

"Kita kini hanya tinggal dua bulan sahaja lagi sebelum pilihan raya umum diadakan dan ini tidak adil buat mereka yang tidak dapat mengundi kelak," katanya.

Awal Januari lalu, Charles dilaporkan memohon SPR menjelaskan perbezaan seramai 6,245 orang pemilih bagi statistik rasmi pemilih sehingga penggal ketiga 2011 yang berbeza di antara jumlah rasmi dan pecahan mengikut kaum.

ADS