Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Semua orang kuat MIC calon Parlimen
Diterbitkan:  Apr 5, 2013 11:09 AM
Dikemaskini: 3:12 AM

Presiden MIC Datuk Seri G.Palanivel malam ini membayangkan, selain beliau, timbalannya Datuk Seri Dr S. Subramaniam dan dua naib presiden -- Datuk M. Saravanan dan Datuk K.S.Devamany akan bertanding di empat kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Lima lagi kerusi Parlimen dijangka turut ditandingi oleh MIC, yang bakal menampilkan muka baru, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikanmesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) di ibu pejabat parti itu, di Kuala Lumpur.

Pada PRU ke-12, MIC bertanding di Parlimen Tapah, Sungai Siput (Perak); Hulu Selangor, Kapar, Kota Raja, Subang (Selangor), Segamat (Johor), Teluk Kemang (Negeri Sembilan) dan Cameron Highlands (Pahang).

Daripada sembilan kerusi itu, MIC hanya menang tiga kerusi iaitu Segamat, Tapah dan Cameron Highlands, serta merampas Hulu Selangor semula melalui pilihanraya kecil pada 2010 menerusi P.Kamalanathan.

Ditanya sama ada Kamalanathan akan dicalonkan semula di kerusi Hulu Selangor, Palanivel berkata: "Hulu Selangor merupakan kerusi boleh menang. Tetapi, kita tidak boleh umum lagi siapa calon. Hanya Perdana Menteri akan umum".

Palanivel turut mengumumkan bahawa kesemua calon yang dimuktamadkan bagi sembilan kerusi Parlimen dan 19 kerusi dewan undangan negeri, menepati ciri-ciri sebagai calon boleh menang serta telah lama berkhidmat dalam parti dan memiliki kelayakan akademik.

Walau bagaimanapun, beliau berkata MIC masih di peringkat perbincangan dengan parti komponen Barisan Nasional (BN) lain untuk membuat pertukaran dua kerusi negeri di Perak dan satu di Johor.

Sebelum ini, laporan media mengatakan MIC bersedia melepaskan kerusi Behrang dan Pasir Panjang sebagai pertukaran dengan kerusi Buntong, yang mempunyai 48 peratus penduduk India, manakala satu kerusi lagi masih di peringkat rundingan.

Dalam perkembangan lain, Palanivel berkata bilik operasi MIC telah mula beroperasi di seluruh negara.

- Bernama

ADS