Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
4 sekeluarga rentung dalam kebakaran
Diterbitkan:  Jul 7, 2015 5:38 PM
Dikemaskini: 9:42 AM

Empat sekeluarga rentung dalam kebakaran memusnahkan dua rumah di Kampung Lot M dekat Kinabatangan malam tadi.

Ketua Polis Daerah Kinabatangan Supt A Sahak Rahmat berkata empat mangsa terdiri dari seorang ibu bersama anak lelaki dan dua cucunya.

Katanya mangsa dikenali sebagai Lidia Binti Ibiti 55, anak lelakinya Sudirman Bin Ladising, 38, dan dua cucunya, Mohd Syawal, 4, anak kepada Sudirman dan Yuyu, 2, anak kepada Dahlia Binti Ladising.

Dahlia, 33, bersama bayi perempuannya berusia dua bulan, adik kepada Yuyu terselamat dalam kejadian kira-kira pukul 11.30 malam itu.

Kesemua mayat mangsa ditemui di dalam sebuah bilik dan kemudian dihantar ke Hospital Kinabatangan untuk bedah siasat, katanya kepada Bernama hari ini.

A Sahak berkata 17 penghuni di sebuah lagi rumah sempat menyelamatkan diri.

Dalam pada itu, Ketua Zon Bomba dan Penyelamat Sandakan Anddre Andrew berkata sebuah jentera bersama 17 anggota diketuai Ketua Operasi Rosemidian Majid dihantar ke tempat kejadian selepas menerima panggilan kecemasan pada pukul 11.58 malam.

Katanya setibanya bomba di tempat kejadian enam minit kemudian, api sudah merebak di dua rumah yang terletak berhampiran.

Katanya operasi memadam api tamat pasa pukul 3.10 pagi dan menemui empat mayat yang rentung terbakar dari salah sebuah rumah terlibat.

Beliau berkata punca kebakaran masih dalam siasatan.

Sementara itu, Anuar Badang, 66, bersyukur kerana isteri, tiga anaknya serta 12 cucu terselamat dalam kebakaran itu.
 
Dia dan keluarga kini tinggal sehelai sepinggang apabila kebakaran itu memusnahkan semua dokumen peribadi serta kelengkapan menyambut Hari Raya Aidilfitri seperti baju dan biskut raya.
 
"Kami redha dengan kejadian ini dan menganggapnya sebagai dugaan pada bulan Ramadan," katanya kepada Bernama ketika ditemui di kampung itu hari ini.
 
Anuar berkata ketika kejadian, dia sedang minum di dapur dan isterinya menyedari kebakaran itu selepas melihat api marak di rumah jiran mereka.
 
"Kami segera membangunkan anak-anak dan cucu-cucu yang sedang tidur untuk menyelamatkan diri. Api merebak dengan cepat, kami gagal menyelamatkan apa-apa barang dari rumah," katanya yang tinggal di kampung itu sejak tahun 1970-an lagi.
 
Buat masa ini, dia sekeluarga tinggal di khemah sementara yang didirikan di kawasan belakang rumah mereka.

- Bernama

Lihat Komen
ADS