Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MP: Tol naik hasil 'perjanjian bodoh' kerajaan
Diterbitkan:  Oct 16, 2015 12:51 PM
Dikemaskini: 4:58 AM

DAP menyifatkan kenaikan harga tol hingga 200 peratus di 18 lebuh raya bermula semalam berpunca daripada “perjanjian terlampau bodoh” dengan syarikat konsesi.

Anggota parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua berkata apa yang berlaku juga hasil perjanjian berat sebelah yang tidak memberi kelebihan kepada kerajaan.

“Kenaikan harga tol bukan kerana kerajaan persekutuan mengalihkan perbelanjaan pampasan tol kepada bidang lain, tetapi akibat perjanjian terlampai bodoh yang ditandatangani dengan syarikat konsesi,” katanya.

Pua berkata, terdapat kontrak diberikan tanpa tender yang didakwa menguntungkan “kroni” parti memerintah.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan malangnya terus mengamalkan langkah sama dalam pemberian kontrak lebuh raya.

“Oleh itu kita boleh jangkakan semua lebuh raya sedia ada dan pada masa akan datang akan terus mencekik pengguna kenderaan di Malaysia dengan kadar tol akan naik lebih drastik,” katanya lagi.

Kerajaan berpendapat tidak harus terus menanggung pampasan sangat tinggi yang dibayar kepada syarikat konsesi lebuh raya dalam usaha mengekang kenaikan kadar tol.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata kerajaan terpaksa membayar pampasan RM510 juta (Januari-Oktober) tahun ini susulan keputusan menangguhkan kenaikan kadar tol yang sepatutnya dilaksanakan Januari lalu.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS